I december skickade regeringen ut ett förslag om förÀndringar i postförordningen pÄ remiss. Det innebÀr att kravet pÄ hur snabbt Postnord ska leverera inrikesbrev med normalporto sÀnks.
I dag ska 95 procent av breven delas ut inom tvÄ arbetsdagar. Men i det nya förslaget rÀcker det med att 85 procent kommer fram inom den tiden, oavsett var i landet breven lÀmnas in. Dessutom införs ett nytt krav om att 97 procent av breven ska ha delats ut inom fyra arbetsdagar. För de sista tre procenten anges ingen tid.
ââVi kĂ€nner oss oroliga för att man gömmer sig bakom procentsiffror. Det finns en risk för att man lĂ€mnar vissa omrĂ„den med vĂ€ldigt lĂ„g mĂ„lsĂ€ttning â eller ingen alls, sĂ€ger Andreas From (S), kommunstyrelsens ordförande i Ă sele.
ââDet Ă€r lĂ€tt att det blir vita zoner i landet. Glesbygden Ă€r en vĂ€ldigt liten procentsats, bĂ„de i antal hushĂ„ll och försĂ€ndelser. Vi blir helt enkelt hĂ„rdare drabbade.
Flera glesbygdskommuner lyfter fram samma oro i sina remissvar. De befarar att glesbygden kommer att fÄ vÀnta lÀngre pÄ posten.
OsÀker post
Tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) pÄpekar att det kommer att bli svÄrare att förutse nÀr ett brev nÄr fram till mottagaren.
Upp till 15 procent av breven kan enligt förslaget ta upp till fyra dagar pĂ„ sig â vilket i praktiken kan innebĂ€ra sex arbetsdagar, pĂ„pekar PTS. Ett antal brevlĂ„dor i landet töms redan klockan 9 pĂ„ morgonen och om utdelningen sker först i slutet pĂ„ arbetsdagen, sĂ„ tar det alltsĂ„ nĂ€stan tvĂ„ dagar till.
I breven kan det finnas viktiga besked, som kallelser till operationer eller annan vÄrd, prover som snabbt mÄste tas om hand för att inte förstöras, eller rÀkningar.
PTS tycker inte att regeringen ska gÄ vidare med förslaget som det ser ut nu. Fler konsekvensanalyser mÄste göras först.
à sele ingÄr i en sammanslutning med tio glesbygdskommuner. De övriga Àr Arjeplog, Arvidsjaur, Storuman, Vilhelmina, Sorsele, MalÄ, Norsjö, Lycksele och Dorotea.
Andreas From frÄn à sele sÀger att de har förstÄelse för att nÄgot mÄste göras nÀr mÀngden brev nÀstan har halverats sedan millennieskiftet, samtidigt som mÄnga fasta kostnader för att distribuera brev i hela landet finns kvar. Men det mÄste göras genomtÀnkt, anser han.
Ygeman: Minskande brevmÀngder
Regeringen motiverar sitt förslag med de minskande brevvolymerna.
"Postmarknaden Àr en marknad i snabb förÀndring och vi har kunnat se minskande brevmÀngder under en lÀngre tid", skriver Anders Ygeman (S), som Àr ansvarig minister, i en kommentar till TT.
I förslaget hÀnvisas till att andra marknadsbaserade lösningar kan vÀxa fram för att utföra snabbare posthantering, om behoven finns.
ââNĂ€r marknadskrafter ska in finns det alltid en fara för glesbygden, eftersom den ekonomiska lönsamheten att driva tjĂ€nster Ă€r betydligt sĂ€mre hĂ€r Ă€n i mer tĂ€tbefolkade omrĂ„den, sĂ€ger Andreas From.
Sveriges kommuner och regioner (SKR) pekar pÄ att den digitala infrastrukturen inte Àr tillrÀckligt utbyggd i dag för att kunna genomföra förÀndringen. SKR avstyrker förslaget och ser en risk för ökade regionala skillnader.
Lantbrukarnas riksförbund (LRF) oroar sig för att postservicen riskerar att försÀmras pÄ landsbygden. LRF anser ocksÄ att det Àr "under all kritik" att regeringen inte invÀntar sin egen utredning över omfattningen av den samhÀllsomfattande posttjÀnsten och hur den ska finansieras. Den tillsattes i fjol och ska vara klar i januari 2023.
Rimligt förslag
Organisationen Hela Sverige ska leva, som företrÀder byarörelsen i landet, tycker att förslaget Àr rimligt. Men man vill ha omgÄende lösningar för exempelvis lantbrukare som skickar brev med brÄdskande prover samt att ÄtgÀrder ska vidtas sÄ att företagande pÄ landsbygden inte omöjliggörs.
En av de remissinstanser som Àr positiva till förslaget Àr Postnord, bolaget som ansvarar för den samhÀllsomfattande posttjÀnsten i landet. Men bolaget pÄpekar att förslaget inte rÀcker som en lÄngsiktig lösning.
Postnord har just beslutat om varannandagsutdelning i södra Sverige och har planer pÄ att stegvis göra detta Àven i andra delar av landet. Om promemorians förslag genomförs kan Postnord avstÄ frÄn en del kostsamma kvalitetshöjande ÄtgÀrder, som annars behöver göras för att klara dagens 95-procentskrav, till exempel extra transporter med flyg.
SÄ snart som möjligt
I förslaget sÀgs att förÀndringen bör införas "sÄ snart som möjligt". Anders Ygeman vill inte precisera vad det innebÀr.
"Flera av remissinstanserna har framfört kritik och remissvaren analyseras nu i regeringskansliet. Regeringen kommer att Äterkomma efter att en grundlig analys Àr gjord", skriver Ygeman till TT.