Polisanmält säljbolag backar

Uppsalapolisen har fått in ett flertal anmälningar mot ett Uppsalaföretag som säljer telefontjänster. Om kunderna är missnöjda ska vi rätta till det, säger företaget efter att UNT kontaktat det.

1 april 2014 15:36

Anmälarna, som i flera fall är småföretagare, har blivit uppringda av säljare från IT-Butiken i Uppsala som erbjuder telefontjänster, framför allt att byta operatör till Uppsalabaserade Swedfone.

– Anmälarna är oerhört missnöjda. När de blir uppringda går det väldigt snabbt och säljaren är mycket ihärdig. När de fått hem avtalet stämmer det inte med vad de blivit lovade, och när de får fakturan känner de sig grundlurade, säger Anders Bywall, chef för bedrägeriroteln hos Uppsalapolisen som har inlett en förundersökning.

”Uppger sig att komma från Telenor”, ”kapat telefonnummer”, ”omöjligt att säga upp avtalet”, ”hotfullt beteende hos säljare” och ”uppringda trots nix-nummer”, är några av klagomålen som finns på bland annat på sajterna Vem ringde och Rejta. Konsumentverket har fått in fyra anmälningar mot företaget men ännu inte inlett något ärende.

IT-Butiken är återförsäljare åt telefonoperatören Swedfone i Uppsala. När UNT kontaktar Swedfones ägare Simon Varedian säger han sig inte känna till polisanmälningarna.

– Detta var helt nytt för oss och vi tycker det är mycket tråkigt. Till skillnad från andra operatörer kräver vi att kunden undertecknar avtalet skriftligt via brev eller epost. För både kundens och vår säkerhet.

En stund senare blir UNT uppringd av Viktor Edman som är kundtjänstansvarig på IT-Butiken.

– Vi är absolut inte ett företag som vilseleder kunder. Vi vet att det funnits tråkigheter i branschen tidigare men vi är på kundens sida och arbetar efter att göra branschen mer kundorienterad, säger han.

Viktor Edman lovar att de som känner sig missnöjda och har polisanmält ska fritt få lämna avtalet utan kostnad och gå tillbaka till sin gamla operatörer om de vill.

Simon Varedian bekräftar senare i veckan att avtalen har hävts för dem som gjort polisanmälningar.

– Vi vill vara tydliga med att vi är en ödmjuk operatör vars hela affärsidé går ut på att ha nöjda och återkommande kunder. Vi kommer att se över våra rutiner för att bli bättre och säkrare för både kundernas och vår skull.

Anders Bywall sade på fredagen att det lutar åt att förundersökningen läggs ned.
– Det blir svårt att bevisa att det rör sig om brott. Företaget har ju dessutom gjort upp det här med kunderna som anmält. Förhoppningsvis har de nu fått sig en tankeställare, säger han.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Åke Ripenberg