Norges Automobilforbund (NAF) â Norges motsvarighet till M Sverige (tidigare MotormĂ€nnens riksförbund) â meddelade nyligen att organisationen krĂ€ver 70 000 norska kronor i Ă„terbetalning till tusentals norrmĂ€n som köpt en Polestar 2 fram till slutet av januari 2021, pĂ„ grund av ett omstritt pĂ„stĂ„ende om elbilens rĂ€ckvidd.
Det svensk-kinesiska företaget skrev tidigare pÄ sin norska hemsida att batteriet rÀcker till att fÀrdas strÀckan Oslo-Hemsedal tur och retur med god marginal. PÄstÄendet Àndrades senare till Oslo-Norefjell tur och retur, det vill sÀga en drygt 13 mil kortare strÀcka.
Hundratals har nappat
Svenska tvistfinansieringsbolaget Kapatens driver en egen process mot Polestar för att krÀva ersÀttning för norrmÀn som köpt bilen under tidsperioden. Johan Skog pÄ Kapatens sÀger att 266 norska Polestarköpare hittills har anmÀlt sig till bolagets pÄgÄende gruppkrav om 75 000 norska kronor i ersÀttning per bil.
ââVi har kunnat konstatera att det finns PolestarĂ€gare i Norge som har fĂ„tt information om att med den hĂ€r bilen ska man kunna köra en viss strĂ€cka, och det kan man inte göra. De har fĂ„tt felaktig information inför sitt köp, och dĂ„ har de rĂ€tt till avdrag pĂ„ priset som motsvarar felaktigheten, sĂ€ger Skog.
Kan vÀcka talan
Polestar har Àn sÄ lÀnge inte betalat ut ersÀttning till Kapatens klienter. Skog sÀger att det kan bli aktuellt att dra biltillverkaren inför rÀtta om den fortsÀtter att bestrida Äterbetalningskravet.
ââVi har inte nĂ„got specifikt datum. Nu löper projektet pĂ„ vĂ„r sida pĂ„, pĂ„ det sĂ€ttet att vi tar in alla anmĂ€lningar, reklamerar och framstĂ€ller krav. NĂ€r vi har samlat in det gĂ€nget och har gjort en utvĂ€rdering och ser hur Polestar stĂ€ller sig, och det Ă€nnu inte har influtit nĂ„gra medel, kommer vi att vĂ€cka talan i Norge, sĂ€ger Skog.
Polestars presstjÀnst har tidigare hÀnvisat till att rÀckviddssiffrorna Àr uppmÀtta enligt den internationella testmetoden WLTP.