Klagomål på tv- och teletjänster

Produkter och tjänster som handlar om telefoni, internet och tv är det område som konsumentvägledningen i Uppsala län får mest klagomål om. Men hantverkstjänster upplevs som det enskilt största konsumentproblemet.

24 januari 2013 09:56

Det visar Konsumentverkets statistik för 2012. 22 procent av alla klagomål i Uppsala län handlade om just tele-, tv- och internetområdet. Det har handlat om krångliga avtalsvillkor, oklarheter kring bindningstider och tveksamma försäljningsmetoder. Det handlar också om problem med dålig täckning för mobiltelefonin.
– Kombinationen av nya produkter och tjänster, aggressiv marknadsföring och snåriga avtalsvillkor borgar för problem. Som konsument måste man vara klar över vad man tackar ja till, och stöter man på problem gör man klokt i att kontakta sin lokala konsumentvägledare, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Boendeområdet var den andra största kategorin med 17 procent och hantverkstjänster det enskilt största problemet.Klagomålen handlade i flera fall om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller blev inte utfört på det sätt som konsumenten trodde att man hade kommit överens om.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
unt.se