Uppsalaföretaget tävlar med en informationskampanj som de tog fram åt myndigheten Diskrimineringsombudsmannen (DO). Syftet var att uppmärksamma på diskrimineringslagens skärpta bestämmelser.

– Diskriminering i arbetslivet är en viktig fråga som ofta belyses. Men att diskrimineringen startar redan i rekryteringsprocessen är inte så välkänt. Vi är därför glada över att vi tillsammans med DO fick detta uppmärksammat genom vår kampanj där vi använde provocerande, falska platsannonser, säger Anna Sundström, vd på kommunikationsbyrån Södra tornet.

Annonserna valde tydligt bort folk på grund av kön, sexuell läggning, rörelsehinder och etnisk bakgrund. Syftet var att provocera och det gjorde de så pass mycket att hela kampanjen blev anmäld till DO (!).

Bakom utmärkelsen Stora PR-priset står branschorganisationen Svenska PR-företagen. De tio finalisterna har utsetts av en jury och priset kommer att delas ut till vinnaren vid en gala i Stockholm 7 februari. Även i klassen ”Årets smartaste digitala närvaro” är Uppsalaföretaget en av finalisterna.