Den 1 juni var bokningslÀget pÄ svenska hotell 24 procent högre Àn samma datum 2020, enligt Visita och Benchmarking Alliance. Men jÀmför man med samma datum för tvÄ Är sedan, 2019, Àr bokningslÀget trots det pÄ minus 61 procent.
SÀmre för storstÀderna
Vissa regioner â som Gotland, Ăsterlen och fjĂ€llstationer â Ă€r fullbokade eller nĂ€stan fullbokade. Men för andra segment, som storstĂ€derna, ser det betydligt sĂ€mre ut. DĂ€r Ă€r turismen betydligt mer beroende av utlĂ€ndska besökare, konserter, festivaler samt öppna museum och nöjesparker â verksamhet som till stora delar fortfarande ligger nere.
ââDet kommer ju inte att Ă„teruppstĂ„ helt plötsligt. Det finns ju en planeringshorisont pĂ„ festivaler och sĂ„dant, sĂ€ger Siljhammar.
Dessutom, fullbokat innebÀr i sig inte att det Àr som ett normalÄr. Restriktioner begrÀnsar fortfarande antalet gÀster. Exempelvis har nöjesparker tvingats dra ned till 20 procent av sin normala kapacitet.
NÀsta steg vad gÀller lÀttnader av restriktioner vÀntas den 1 juli. Men i nulÀget Àr budskapet frÄn myndighetshÄll att det ser ut att bli olika typer av begrÀnsningar Ätminstone till september mÄnad.
ââNu hoppas vi verkligen pĂ„ att smittspridningen fortsĂ€tter nedĂ„t, sĂ„ positivt som den har gjort pĂ„ senare tid, sĂ„ att vi kan lĂ€tta pĂ„ restriktionerna ytterligare och framförallt tidigare Ă€n den 1 juli, sĂ€ger Siljhammar.
Varje timme rÀknas
Han rÀknar med att FolkhÀlsomyndigheten Àr pÄ tÄrna hÀr och utvÀrderar löpande för att bedöma om det inte gÄr att öppna upp mer och tidigare Àn planerat.
ââVi mĂ„ste fĂ„ hjulen att snurra. Varje timme, varje dag rĂ€knas ju för nĂ€ringen.
BesöksnÀringen tillhör de vÀrst drabbade sektorerna i pandemin. Enligt Visita har över 50 000 jobb försvunnit frÄn sektorn och ovanpÄ det Àr i dagslÀget 35 000 anstÀllda i branschen permitterade. Hotell, arenor och konferensanlÀggningar sticker ut dÄ de i stor utstrÀckning har varit helt nedstÀngda i pandemin.
ââEfterfrĂ„gan Ă€r pĂ„ vĂ€g tillbaka. Men vi har stora skulder som har byggts upp under de hĂ€r 15 mĂ„naderna som har passerat. MĂ„nga har gĂ„tt pĂ„ knĂ€na lĂ€nge och behöver nu tjĂ€na igen det de har förlorat, sĂ€ger Siljhammar om utsikterna.
"En tickande bomb"
Utöver sÄ stora och snabba lÀttnader av restriktioner som möjligt efterlyser han en rejÀl satsning pÄ marknadsföring av Sverige, för att locka tillbaka utlÀndska besökare.
ââVi behöver Ă€ven stimulansĂ„tgĂ€rder, sĂ„ att Ă„terstarten inte tar för lĂ„ng tid, sĂ€ger han.
Bland annat vill Siljhammar se riktade stimulanser till hotellen i form av sÀnkt logimoms, frÄn 12 till 6 procent, under nÄgra Är. Han vill Àven fÄ en permanent sÀnkning av arbetsgivaravgifterna för anstÀllda i besöksnÀringen upp till 26 Ärs Älder.
Ett annat problem Àr de anstÄnd företag i branschen har fÄtt i pandemin pÄ skatteinbetalningar pÄ nÀstan fem miljarder kronor. Det mÄste hanteras sÄ att inte företag slÄs ut nÀr betalningskraven börjar rulla ut i början av 2022, enligt Siljhammar. AnstÄnden skulle exempelvis kunna omvandlas till förmÄnliga lÄn med lÄnga Äterbetalningstider, tycker han.
ââDet Ă€r lite av en tickande bomb. DĂ€r mĂ„ste man hitta en annan lösning. Ăn sĂ„ lĂ€nge har vi ingen sĂ„dan betalningsförmĂ„ga.