Hittills i år har 118 Uppsalakunder varit missnöjda med sina köp av begagnade bilar, enligt Konsument Uppsalas statistik. Det är en ökning med 15 klagomål jämfört med hela förra året.
Vad beror det på?
– Dels är bilköp något som man inte gör så ofta, dels handlar det ofta om mycket pengar. Sedan tror jag att många upplever att det är ganska tekniskt komplicerat med bilar där man förlitar sig på andra. Det kan också finnas orimliga förväntningar på äldre bilar.
I november förra året tog Motorbranschens riksförbund (MRF) fram en ny varudeklaration tillsammans med Konsumentverket. Varudeklarationen ska fungera som ett stöd innan köp, men också efter köp vid en eventuell reklamation. När Konsument Uppsala i somras undersökte 18 bilhandlare i Uppsala visade det sig att bara 13 av dem använde den nya varudeklarationen.
– Om man är medlem i MRF ska man ha den nya varudeklaration. En av de här fem var det, men uppfyllde inte den nya varudeklarationens kriterier, säger Malin Thonäng.
Hur tryggt är det att köpa en begagnad bil i Uppsala?
– Om man efterfrågar varudeklaration och diskuterar den med säljaren samt köper bilen lokalt av en MRF-ansluten bilhandlare så tror vi att köpet blir tryggare.
Att det är flest som klagar på fel på begagnade bilar skiljer sig inte jämfört med tidigare år. Näst efter kommer kategorierna möbler/husgeråd/inredning följt av dator/telefon/spelkonsol och hälsokost i Konsument Uppsalas statistik.