SAS nyemission klar – men osĂ€ker framtid

SAS har lyckats fÄ samtliga aktier tecknade i bolagets nyemission, med hjÀlp av den svenska och danska staten. Men Àven om rÀddningsplanen lyckas Àr det osÀkert om det krÀvs mer skattepengar.
–Konkurrensen ökar, men trafiken lyfter inte, sĂ€ger oberoende flyganalytikern Jan Ohlson.

SAS, med vd Rickard Gustafson, genomför just nu en stor rekapitalisering till följd av krislÀget som uppstÄtt i covid-19-pandemin. Arkivbild

SAS, med vd Rickard Gustafson, genomför just nu en stor rekapitalisering till följd av krislÀget som uppstÄtt i covid-19-pandemin. Arkivbild

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-10-21 17:45

Cirka 84 procent av de erbjudna aktierna i SAS nyemission tecknas med stöd av teckningsrÀtter. DÀrtill har marknaden löst ytterligare 6,4 procent av de erbjudna aktierna i anmÀlningar utan teckningsrÀtter, uppger SAS i ett pressmeddelande.

Det innebÀr att SAS huvudÀgare, den svenska och danska staten, gÄr in som garanter för cirka 9,5 procent av de erbjudna aktierna.

Det Àr betydligt mindre Àn löftet om att tÀcka upp till 81,5 procent av företrÀdesemissionen.

– SAS fĂ„r vara glada att emissionen gĂ„tt vĂ€gen, sĂ€ger flyganalytikern Jan Ohlson.

"Bra för skattebetalarna"

Och utfallet Àr bra för skattebetalarna, fortsÀtter han.

– Ju lĂ€ngre SAS kan sköta sina egna affĂ€rer desto bĂ€ttre. De har anledning att frukta att behöva be om mer stödpengar.

Sammanlagt drar företrÀdesemissionen in nÀstan fyra miljarder kronor. Den utgör en hörnsten i en rekapitaliseringsplan som SAS har sjösatt i coronakrisens spÄr. Totalt ska 14 miljarder kronor dras in, dels i kapitaltillskott och lÄn frÄn danska och svenska staten, men Àven i form av olika typer av obligationslÄn som kan eller ska konverteras till aktiekapital.

RĂ€cker pengarna?

Pengarna rÀcker om flygbranschen börjat ÄterhÀmta sig till 2022, sade SAS vd Rickard Gustafson till Ekot i förra veckan. Det kan stÀllas mot Transportstyrelsens prognos att flygbranschen inte kommer att vara tillbaka pÄ 2019 Ärs siffror förrÀn efter 2026.

Lufthansa har tidigare siktat pÄ en ÄterhÀmtning nÄgonstans mellan 2024 och 2025, poÀngterar Ohlson.

– I det perspektivet Ă€r SAS relativt optimistiska. Mycket tyder pĂ„ att verkligheten kommer att ligga nĂ„gonstans dĂ€r mitt emellan, sĂ€ger Ohlson.

Hotet: ökad konkurrens

Alldeles oavsett nÀr trafiken lyfter lurar ett annat hot i horisonten: ökad konkurrens frÄn lÄgprisbolag, utan skuldtyngda vingar. Och dÀrtill nya intrÄng pÄ marknaden frÄn nystartade Àventyrare.

– Alla kan stöna sig fram till 2022. Men 2025 kommer de skuldfria nysatsningarna att ha ett enormt försprĂ„ng. FrĂ„gan Ă€r hur lĂ€nge vi ska fortsĂ€tta att kasta friska pengar efter sjuka pengar, sĂ€ger Ohlson.

Positivt besked

För befintliga aktieÀgare innebÀr genomförandet av hela SAS rekapitaliseringsplan en utspÀdning pÄ omkring 95 procent av SAS-aktiens vÀrde.

”Blickar man framĂ„t sĂ„ Ă€r vĂ„rt fokus fortsatt att leverera pĂ„ vĂ„r affĂ€rsplan, som avser att anpassa SAS till en marknad med lĂ€gre efterfrĂ„gan, för att Ă„terigen bli ett lönsamt och mer hĂ„llbart flygbolag nĂ€r vĂ€rlden Ă„terhĂ€mtar sig frĂ„n Covid-19-pandemin", sĂ€ger vd Rickard Gustafson enligt ett pressmeddelande.

Även nĂ€ringslivsminister Ibrahim Baylan (S) glĂ€djer sig över att emissionen lyckats.

”SAS Ă€r viktigt för att tillgodose samhĂ€llets grundlĂ€ggande behov av tillgĂ€nglighet med flyg i Sverige, Danmark och Norge. Jag ser positivt pĂ„ att bolaget nu ocksĂ„ har sĂ€krat ytterligare privat deltagande i rekapitaliseringsplanen", sĂ€ger han i en skriftlig kommentar till TT.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!