TrĂ€ningspass online och avstĂ€ngd bastu â gymmedlemskapet kanske inte har blivit som du tĂ€nkt dig under coronapandemin.
ââSom konsument har man rĂ€tt till det man betalar för, sĂ€ger Daniel Eliasson, jurist pĂ„ Konsumentverket.
Men samtidigt finns det flera grÄzoner i den unika situation som coronapandemin tvingat fram.
Gym kan stÀngas
Tio kvadratmeter per person, ett maxantal personer som fÄr vistas i lokalerna som tydligt kommuniceras vid entrén och en skyldighet att se till att antalet inte överskrids. Det Àr delar i de nya föreskrifterna som gÀller exempelvis gym och andra lokaler för inomhusaktiviteter som trÀdde i kraft den 10 januari.
Den nya pandemilagen innebÀr ocksÄ att de verksamheter som inte följer föreskrifterna kan stÀngas helt. Och vissa gym kanske helt enkelt vÀljer att stÀnga sjÀlva pÄ grund av svÄrigheter att efterleva reglerna.
För den som redan betalat för, eller löpande betalar för ett gymkort som dÀrmed inte gÄr att utnyttja ska kunna fÄ pengarna tillbaka, enligt Konsumentverket.
ââOm ett gym inte kan leverera den tjĂ€nst man tar betalt för bör man fĂ„ pengar tillbaka, alternativt slippa betala för en viss period, sĂ€ger Daniel Eliasson.
Vad betalar du för?
Den rÄdande situationen dÀr mÄnga gym till exempel stÀngt av duschar och bastur, fysiska pass har flyttats online och möjligheten att trÀna i lokalerna begrÀnsats Àr dock mer av en grÄzon nÀr det kommer till ersÀttningsansprÄk, enligt Daniel Eliasson.
ââDĂ€r fĂ„r man fundera över vad det Ă€r man betalar för och vad det Ă€r man anser inte gĂ„r att nyttja fullt ut. Sen fĂ„r man vĂ€nda sig till gymmet och argumentera för sin sak, sĂ€ger han.
Om det inte gĂ„r att komma överens kan man som konsument vĂ€nda sig till AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden (ARN). DĂ„ Ă€r det viktigt att kunna visa att man sjĂ€lv försökt lösa situationen i dialog med berörd motpart. Ăn sĂ„ lĂ€nge har inget Ă€rende som Ă€r kopplat till coronapandemin som gĂ€ller just gym prövats av ARN.
Flera gymkedjor ger möjlighet att frysa medlemskapet om det inte utnyttjas under en period. Det gÀller exempelvis Friskis och Svettis lokalförening i Stockholm och SATS.
ââVi har erbjudit det under hela pandemin, att det gĂ„r att frysa sitt medlemskap. Av naturliga skĂ€l Ă€r det en del som gör det, sĂ€ger Malin Selander, kommunikationschef pĂ„ SATS.
Enligt henne har SATS ÄtgÀrder sedan tidigare tagit höjd för de föreskrifter som nu kommit pÄ prÀnt och anser att företaget med rÄge kan efterleva bestÀmmelserna.
ââSjĂ€lvklart gör vi vad som krĂ€vs och vi har högre sĂ€kerhetsmarginal Ă€n tio kvadratmeter per person, sĂ€ger Malin Selander.