Comhem chockhöjer bredbandsavgiften

Uppemot 75 procent. Så stor blir prishöjningen för cirka 30 000 av Comhems bredbandskunder när företaget nu fasar ut sina långsammaste abonnemang.

29 mars 2013 21:07

I onsdags fick Eva Engelmark-Nordin i Uppsala hem ett brev från Comhem där hon informerades om att hennes bredbandshastighet skulle höjas från 1 Mbit per sekund till 10 från och med 1 maj. Priset justeras dessutom upp – från 145 kronor i månaden till 259 kronor. Något val att behålla den gamla hastigheten, och priset, ges inte.
– Helt självsvåldigt höjer man priset med över 75 procent. I brevet står det att jag kan surfa med den nya hastigheten redan i dag och att jag inte behöver göra ett aktivt val. Det gör mig alldeles vansinnig, säger hon.

Ungefär 30 000 kunder får snabbare uppkoppling och en saftigare faktura, enligt Comhem. Den lägsta hastigheten kommer fortsättningsvis att vara 10 Mbit per sekund.
– För nya kunder har vi erbjudit 10 Mbit som lägsta hastighet de senaste tre-fyra åren. Nu ser vi över våra befintliga kunder där det finns en del med låga hastigheter, säger Ola Eriksson, pressansvarig på Comhem.

Eva Engelmark-Nordin bor i ett 55-plusboende i Kungsängen. Hon känner inget behov av en snabbare uppkoppling, och tycker att det nya priset är på tok för högt.
– Här är de flesta pensionärer och många ensamstående kvinnor. Jag själv är gammal lärare och har fått se lönerna sjunka och sjunka, säger hon.
Hon har fått till sista april på sig att bestämma om hon vill förnya avtalet eller säga upp det.
– Jag kommer att säga upp det, och det tycker jag att folk ska göra mangrant.

Comhem förklarar pris- och hastighetshöjningen med att utvecklingen på internet i dag ställer större krav på uppkopplingen.

Men 75 procents prishöjning är ganska mycket?
– En del tycker att prishöjningen är stor och är nöjda med det de har haft. Men vi märker också en stor förståelse för att vi behöver se över vår produktportfölj med jämna mellanrum, säger Ola Eriksson.

Han anser att deras produkt fortfarande är konkurrenskraftig och uppmanar kunderna att jämföra med andra leverantörer.

Räknar ni med att tappa abonnenter?
– Det är ingenting jag kommenterar. Men det finns säkert kunder som inte tycker att det här är något de vill ha.

Man har ingen chans att behålla sin gamla hastighet?
– Nej, det är den nya som gäller. Det finns inga förhandlingsmöjligheter generellt sett. Men samtidigt kan vi titta på enskilda kundärenden och kanske hitta en lösning.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!