ââDet vi ser nu Ă€r att man behöver ha lĂ„ngsiktiga spelregler, man ska veta nĂ€r man Ă€r beroende av sin bil vad som gĂ€ller, sĂ€ger Elisabeth Svantesson om varför hon inte vill anvĂ€nda undantaget som EU gett Sverige grönt ljus att anvĂ€nda under max tre mĂ„nader.
I stÀllet blir nu bensinpriset 14 öre lÀgre och priset pÄ diesel 41 öre.
"Bryter löften"
Socialdemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Mikael Damberg anklagar regeringen för att begÄ nya löftesbrott. Han undrar var utfÀstelserna om 9-10 kronor lÀgre dieselpris och 5-6 kronor lÀgre bensinpris tagit vÀgen.
ââDet blev 14 öre pĂ„ bensinen, högkostnadsskyddet (för höga elpriser) Ă€r inte pĂ„ plats den 1 november och nu verkar Svantesson vilja backa bĂ„de frĂ„n inkomstskattesĂ€nkningen och amorteringskrav, sĂ€ger han.
ââNu nĂ€r man sitter med ansvaret var det inte sĂ„ enkelt. SĂ„ Ă€r verkligheten, man mĂ„ste prioritera pĂ„ riktigt nĂ€r man vill ta regeringsmakt. Men dĂ„ mĂ„ste man ocksĂ„ vara Ă€rlig mot vĂ€ljarna, bĂ„de innan och efter valet, sĂ€ger Damberg.
I vÄras beslutade riksdagen att energiskatten pÄ bensin och diesel skulle vara lÀgre frÄn maj till och med september, den sÀnktes till EU:s miniminivÄ. Det skulle göra att priset vid pump minskade med 1 krona och 30 öre. I samband med beslutet krÀvde oppositionen att regeringen skulle begÀra hos EU att fÄ sÀnka energiskatten ytterligare genom att slopa den helt under tre mÄnader.
HÄlla i pengarna
I slutet av valrörelsen sade EU ja. Och Elisabeth Svantesson uteslöt inte dÄ att försöka fÄ en majoritet med sig för att förlÀnga den tillfÀlliga sÀnkningen motsvarande 1:3O efter september. Det hade varit nödvÀndigt för att helt kunna slopa energiskatten en tid.
Men det hela skulle ha blivit mycket kostsamt för statskassan och Svantesson betonar nu att det Àr en bister vinter och lÄgkonjunktur som vÀntar. Budskapet Àr att regeringen mÄste hÄlla hÄrt i pengarna.
Ta lÄng tid
DÀrför kommer vallöften frÄn framförallt Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna om 5-6 kronor lÀgre bensinpris och 9-10 kronor lÀgre dieselpris inte att uppfyllas pÄ flera Är, om ens dÄ.
Regeringen drag blir istÀllet att sÀnka energiskatten med 80 öre per liter i tre Är. Med moms inrÀknat blir det cirka en krona litern.
Men först ska drivmedelsskatterna skrivas upp med inflationen, och den Àr högre Àn pÄ decennier.
Det innebÀr att det som blir kvar av skattesÀnkningen vid pump blir 14 öre pÄ bensin och 41 öre pÄ dieselpriset.
I dag kostar en liter bensin cirka 21 kronor och en liter diesel nÀstan 28 kronor.
ââSkattesĂ€nkningen Ă€r de facto en krona men det visar ju hur problematisk inflationen Ă€r, alla kommer att möta en tuffare vinter, sĂ€ger Elisabeth Svantesson.
SĂ€nka plikten
Hon framhÄller att regeringen vill behÄlla dagens modell för reseavdrag och dessutom höja milersÀttningen frÄn 18:50 till 25 kronor.
Den nya regeringen pekar ut kraftigt sÀnkt reduktionsplikt som det som ska sÀnka dieselpriserna. Men den Àndringen sker tidigast 2024, senare Àn vad som sades i valrörelsen.
Plikten innebÀr att drivmedelsbolagen mÄste blanda i en viss andel biobrÀnsle i bensin och diesel, för att minska utslÀppen. BiobrÀnsle Àr dyrare vilket pressat upp dieselpriset med nÄgra kronor det senaste Äret.