Antalet sÄlda bilar pÄ andrahandsmarknaden rasade med 12,9 procent första kvartalet i Är jÀmfört med samma period förra Äret. Totalt sÄldes drygt 282 681 begagnade bilar under kvartalet.
Antalet sÄlda dieselbilar minskade med 18,8 procent.
Det Àr den lÀgsta siffran sedan bilförmedlaren Kvdbil, som ligger bakom rapporten, började med mÀtningarna 2014.
Det frÀmsta skÀlet Àr enligt Daniel Odsberg, sÀljchef pÄ Kvdbil, kriget i Ukraina.
ââVi sĂ„g att allt stannade upp nĂ€r kriget bröt ut. Det har blivit som ett vakuum. Den oroliga omvĂ€rlden gör att mĂ€nniskor frĂ„gar sig om det verkligen Ă€r lĂ€ge att köpa en dieselbil nu, med de jĂ€ttehöga brĂ€nslepriser vi har, sĂ€ger han.
Ăven inflationen och att ocksĂ„ nybilsförsĂ€ljningen gĂ„tt ner pĂ„verkar begagnatmarknaden.
Den största minskningen sker dock inte bland de bilar som sÀljs för första gÄngen pÄ andrahandsmarknaden, utan den sker i andra och tredje generationens begagnathandel, och frÀmst bland bensin- och dieselbilar.
Antalet sĂ„lda elbilar ökar i stĂ€llet med över 200 procent, dock frĂ„n lĂ„ga nivĂ„er. Totalt sĂ„ldes 5 050 begagnade elbilar under första kvartalet. Ăven försĂ€ljningen av laddhybrider och elhybrider ökar.
ââNybilsförsĂ€ljningen för elbilar tog fart för nĂ„gra Ă„r sedan och det Ă€r de bilarna som nu nĂ„r begagnatmarknaden. Det Ă€r nĂ„got som bara kommer att fortsĂ€tta öka kvartal efter kvartal, sĂ€ger Daniel Odsberg.
Enligt honom har det funnits en osÀkerhet över elbilars vÀrde pÄ andrahandsmarknaden.
ââMen enligt det lilla utbud vi kan mĂ€ta pĂ„ sĂ„ fĂ„r man bra betalt för elektrifierade fordon, sĂ€ger han.
Drivmedel | FörÀndring Q1 22 mot Q1 21 | |
Bensin | -26 643 (-14,4 procent) | |
Diesel | -20 898 (-18,8 procent) | |
Etanol | -1 327 (-12,1 procent) | |
Elhybrid | +1 135 (+17,3 procent) | |
Laddhybrid | +3 324 (+61,2 procent) | |
Gas | -483 (-21,9 procent) | |
El | +3 374 (+201,3 procent) | |
KÀlla: Kvdbils statistik hÀmtas frÄn Bilregistret via statistikföretaget Vroom. |