Red Bull-grundaren död – skapade imperium

Den österrikiske miljardÀren Dietrich Mateschitz Àr död, efter en tids sjukdom. Han blev 78 Är, och grundade ett företag som vuxit frÄn energidrycker till ett idrottsimperium.

Red Bull-grundaren Dietrich Mateschitz 2016.

Red Bull-grundaren Dietrich Mateschitz 2016.

Foto: Kerstin Joensson/AP/TT

Ekonomi2022-10-23 01:26

Företaget kom med dödsbeskedet i ett meddelande till sina anstÀllda, rapporterar Bloomberg.

Mateschitz grundade Red Bull 1984 med den thailĂ€ndske affĂ€rsmannen Chaleo Yoovidhya. Han sĂ€gs ha fĂ„tt upp ögonen för drycken nĂ€r han mĂ€rkte att en thailĂ€ndsk dryck spetsad med koffein minskade effekten av jetlag under en affĂ€rsresa. Ett samarbete med Ă€garfamiljen av drycken i frĂ„ga, "Krating Daeng" (vattenbuffel), inleddes. Tre Ă„r senare – efter att noggrant ha planerat marknadsföringsstrategier – sĂ„ldes den första Red Bull-drycken i Österrike, med nĂ„got modifierat recept jĂ€mfört med den thailĂ€ndska förlagan.

NĂ€r 2021 summerades hade det under Ă„ret sĂ„lts 9,8 miljarder energidrycksburkar och bolaget hade nĂ€rmare 14 000 anstĂ€llda.

Höll lÄg profil

Mateschitz sjĂ€lv blev Österrikes rikaste man, god för motsvarande 15 miljarder dollar. SjĂ€lv höll han lĂ„g profil, stĂ€llde sĂ€llan upp i intervjuer och syntes Ă€n mer sĂ€llan pĂ„ röda mattor vid olika tillstĂ€llningar.

– NĂ€r jag dĂ„ och dĂ„ gĂ„r ut Ă€r det bara för att övertyga mig sjĂ€lv om att jag inte missar sĂ€rskilt mycket, sade han i ett sĂ€llsynt undantag för Bloomberg 2011.

Han har beskrivits som ett marknadsföringsgeni, och bolaget hade inget emot tidiga rykten om att drycken i sig kunde vara farlig. Det vÀrsta för ett varumÀrke Àr ett svalt intresse, resonerade han.

– Vi ville göra varumĂ€rket tillrĂ€ckligt intressant sĂ„ att folk skulle vilja lĂ€gga vantarna pĂ„ det, sade han.

Skyggheten kring hans person Àr i skarp kontrast till hans företag, som förutom pÄ energidrycksburkar syns pÄ formel 1-bilar, extremsportevenemang och i tv- och datorspel.

Mateschitz var pÄdrivande dÄ energidrycksföretaget gav sig in i motorsportvÀrlden i mitten av 1990-talet, inledningsvis i samarbete med Sauber.

Äger flera klubbar

2004 köpte Red Bull Jaguar Racing och skapade Red Bull Racing, som blivit ett av de stora stallen i Formel 1 med vÀrldsmÀstaren Max Verstappen.

– Han bevisade att man kan göra skillnad. Han var en passionerad anhĂ€ngare och ryggraden i allt vi gjorde. En anmĂ€rkningsvĂ€rd man och en inspirerande individ, sĂ€ger stallchefen Christan Horner som beskriver dödsbeskedet som vĂ€ldigt sorgligt.

Red Bull Ă€ger Ă€ven systerstallet Alpha Tauri och en rad fotbollsklubbar, som efter uppköpen genomgĂ„tt namnbyten. DĂ€ribland kan nĂ€mnas MLS-laget New York Red Bulls, RB Leipzig i Bundesliga och flerfaldiga österrikiska mĂ€starna Salzburg. Red Bull Ă€r en av de stora sponsorerna vid en rad idrottsevenemang, inte sĂ€llan med extremsportförtecken, och sponsrar en rad spektakel – som piloten Felix Baumgartners fria fall frĂ„n stratosfĂ€ren 2012.

I en intervju med The New York Times 2006 förklarade Mateschitz att han dÀremot sjÀlv aldrig varit passionerad nog för att försöka att bli idrottsproffs.

– Till exempel nĂ€r vi lĂ€rde oss vindsurfing för 20 Ă„r sedan, sĂ„ hade jag kompisar som övade timme efter timme. Men sĂ„ snart jag kunde hantera en stark vind sĂ„ var det gott nog. Det Ă€r sant för nĂ€stan allt jag gör. Jag gör det inte för att bli jĂ€ttebra utan bara för att göra det och ha kul, sade han.

Dietrich Mateschitz blev 78 Är och efterlÀmnar sonen Mark

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!