Oväntat deppiga tyska konsumenter

Konsumentförtroendet i Tyskland vände oväntat nedåt i juni efter fyra månader i rad med uppgångar.

Tyska konsumenter är oväntat deppiga, enligt forskningsinstitutet GFK:s månatliga mätning. Arkivbild

Tyska konsumenter är oväntat deppiga, enligt forskningsinstitutet GFK:s månatliga mätning. Arkivbild

Foto: Bodo Marks AP/TT

Ekonomi2024-06-26 08:27

Analytiker hade i genomsnitt räknat med fortsatt något bättre humör bland hushållen i Europas största ekonomi.

Det tyska forskningsinstitutet GFK:s månatliga index för konsumentförtroendet sjönk till minus 21,8. Det kan jämföras med minus 21,0 månaden före.

Snittprognosen bland analytiker låg på en uppgång till minus 19,5.

Bakom nedgången låg oväntat hög tysk inflation och dämpade förväntningar när det gäller inkomster och den ekonomiska utvecklingen framöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!