Erik Pelling lovar bot och bättring

Kommunalrådet Erik Pelling (S) säger att kommunen gjort fel sin marknadsföring och lovar bättring. Kanske måste personalen utbildas.

Uppsala kommun 13 september 2019 14:20

Enligt Erik Pelling kan det lätt bli fel när nya satt för marknadsföring testas.

– Tidigare har det skett genom tidningsannonser. Nu provar vi sociala medier och då kan det lätt bli fel. Kommunen får inte marknadsföra enskilda näringsidkare, säger kommunalrådet Erik Pelling (S).

Han säger dock inte nej till kampanjen som sådan. Fler besöksmål kommer att lyftas fram, men det ska ske på ett sätt som inte gynnar enskild part.

– Vi får lära oss av  misstagen och se till att det blir en bra balans. Dessutom går det att göra justeringar i det som skrivits, säger han.

Enligt Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, bryter ni mot kommunallagen och borde känna till sånt här?

– Det här var ett olycksfall i arbetet. Det blev fel. Kanske får vi ta och köra en utbildningssatsning för den personal som berörs. Vi ska självklart inte gynna enskilda företag utan branschen som sådan. Vi måste se till att det inte blir fel igen, säger Erik Pelling.

Han anser dock att syftet med marknadsföringen varit gott - att främja besöksnäringen i Uppsala kommun.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Lennart Lindström

Ämnen du kan följa
Läs mer!
Uppsala

Tjatade om att få stanna – knivhöggs av sin bästa vän

Fotboll

Sirius räknar bort publik – riskerar miljonsmäll

Björklinge

Morddömde 17-åringen nekas prövning i HD

Fotboll

Örebro testar inte illamående spelare

Fotboll

Så ska Uppsala få in 250 000 kronor

Visa fler