Under torsdagen gav sĂ„vĂ€l Renault som Mercedes-Benz ett bĂ€ttre delĂ„rsresultat Ă€n vĂ€ntat, och förra veckan visade svenska Volvo Cars pĂ„ ett rejĂ€lt försĂ€ljnings- och intĂ€ktslyft under andra kvartalet â Ă€ven om vinsten blev sĂ€mre Ă€n vĂ€ntat.
ââMan kan frĂ„ga sig varför det gĂ„r bra nĂ€r det Ă€r lĂ„gkonjunktur, för det brukar det inte göra, sĂ€ger Christer Karlsson, professor emeritus pĂ„ Handelshögskolan i Stockholm och expert pĂ„ fordonsindustrin.
En förklaring Àr ett uppdÀmt köpbehov efter pandemiÄren, tror han.
ââDet var vĂ„ldsamma nedgĂ„ngar under pandemin sĂ„ det Ă€r nog en hel del som tĂ€nkte köpa en bil dĂ„ som gör det nu i stĂ€llet. Sedan Ă€r det sĂ€songsbetonat, och det Ă€r alltid populĂ€rt att köpa bil inför semestern.
Flera gynnsamma faktorer
Men det Àr ocksÄ flera andra faktorer som varit gynnsamma för bilindustrin den senaste tiden, sÀger Hampus Engellau, fordonsanalytiker pÄ Handelsbanken. Prisökningar till följd av minskad produktion under pandemin Àr en sÄdan faktor.
ââBilindustrin har brottats med att inte kunna möta efterfrĂ„gan pĂ„ grund av att man har haft svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ komponenter, som halvledare, sedan 2021. Det har gjort att man har kunnat ta ut högre priser och ge mindre rabatter. Man har ocksĂ„ kunnat prioritera att producera modeller som Ă€r mer lönsamma för att man inte har alla komponenter.
Under 2020 sjönk produktionen av nya bilar med 16 procent, medan ÄterhÀmtningen Äret dÀrpÄ bara uppgick till 1,7 procent, förklarar Engellau. I Är har dÀremot tillgÀngligheten pÄ komponenter blivit bÀttre samtidigt som leverantörsleden inte varit lika instabila som under pandemin, enligt honom.
ââMan kan sĂ€ga att utifrĂ„n ett resultatperspektiv sĂ„ har det varit lite av en perfekt storm under andra kvartalet, men Ă€ven under första kvartalet, sĂ€ger Hampus Engellau.
Undviker sÀllanköp?
Framöver spÄr han fortsatt goda tider för bilindustrin, Àven om inflation och höjda styrrÀntor stÄr i den ena vÄgskÄlen.
ââHögre rĂ€ntor gör att konsumenter Ă€r mer försiktiga och kanske undviker att konsumera sĂ€llanköpsvaror, vilket bilar Ă€r. Det stĂ„r mellan det och att vi har en bilmarknad som i absoluta tal fortfarande Ă€r pĂ„ historiskt lĂ„ga nivĂ„er med ett utbytesbehov dĂ€r fordonsflottan Ă€r gammal.
ââOm man tittar pĂ„ prognoser sĂ„ Ă€r det rimligt att anta att vi fĂ„r en svag uppgĂ„ng eller oförĂ€ndrad global bilproduktion. Kanske nĂ„got svagare i Europa, medan den vĂ€xer lite i Nordamerika.