Spekulationerna har pågått under flera års tid. På fredag blir det verklighet när Apotea kliver in på Stockholmsbörsen.
Enligt grundaren Pär Svärdson är det trots ekonomisk oro och marknadssvängningar rätt tid för Apotea:
– Jag tror inte att det är bra att göra det när marknaden är på topp. Det blir inte bra för befintliga ägare utan man ska gå in på en "lagom marknad", det är bäst för såväl nya som gamla ägare, säger han till TT.
Bland investerarna finns tunga namn som H&M-familjen Perssons investeringsbolag Ramsbury Invest. Förhoppningen från Svärdsons sida är att också småsparare ska lockas att gå in i ett bolag man faktiskt har en relation till.
– Du kan gå från att vara kund till att bli aktieägare eller det motsatta. Genom att beställa varor från oss kan du bilda en egen uppfattning om bolaget. Det är svårare om man till exempel tänker köpa aktier i ett verkstadsbolag, säger han.
Stort intresse
Frågan är dock hur många eller rättare sagt hur få aktier som hamnar hos småspararna? Det tog bara 90 minuter innan noteringen hade övertecknats vilket är en tydlig indikation på intresset. Drygt hälften av de 32,4 miljoner aktierna är också reserverade för sex storinvesterare som Ramsbury.
Återstående aktier ska sedan fördelas, den som är beredd att teckna aktier för minst 1,2 miljoner kronor räknas som institutionell investerare och har företräde. Anställda hos Apotea prioriteras dessutom och har förtur till aktier för drygt 30 000 kronor.
Dubblera försäljningen
I prospektet säljs noteringen in utifrån att bolaget har 40 procents marknadsandel och avser att dubblera sin försäljning inom fem år. Redan nu är det dock extrema mängder varor som fraktas ut från lagret utanför Uppsala, så stort att det skulle kunna rymma 1 000 bussar.
– Nu under Black week är det över 80 000 ordrar per dag som vi skickar ut och de innehåller totalt 400 000 varor, säger Svärdson.
Till skillnad från många andra e-handelsbolag, till exempel inom mode- och klädbranschen, lider inte heller Apotea av utmaningen med returer. Enligt Pär Svärdson är det en ytterst liten del, 0,5 procent, av varorna som returneras.
Några planer på att öppna fysiska butiker finns dock inte enligt vd:n:
– Jag tror att det innebär ganska många problem att ha fysiska apotek. Det är inte så att folk från till exempel Uppsala skulle åka till den butiken i stället.