Alla kan inte betala med sms

Uppsala2013-10-31 05:51
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

PARKERING. När jag skulle parkera vid vårdcentralen i Sävja visade det sig att betalning med bankkort var ur funktion i parkeringsautomaten, vilket varit fallet flera gånger under hösten. Det gick inte heller att komma fram på det telefonnummer man kan ringa för att anmäla felet. Möjligheten att betala med mynt har dessutom tagits bort. I stället hänvisas man till sms-betalning.

Förutom parkeringsavgiften tar bolaget som hanterar sms-betalningen en serviceavgift på fem kronor, vilket innebär att avgiften för en timme blir dubbelt så hög som vid bankkortsbetalning. Dessutom måste man vid sms-betalning ange sitt personnummer, vilket är ett oskick med tanke på risken för id-stölder.

På företagets hemsida ska man också välja hur fakturan skall betalas, via pappersfaktura med avgiften 25 kronor eller sms-faktura utan avgift. Det är väl onödigt att tala om vilket man får om man inte går in på hemsidan.

Många av dem som parkerar vid vårdcentralen är äldre och ovana att använda både mobiltelefon och dator och kan därför få svårigheter med betalningen. Det är i och för sig inget fel att ha möjligheten att betala via sms, men det får inte vara den enda möjligheten.

När jag ringde och bestred parkeringsboten blir svaret: använd mobilen, som jag alltså inte hade med mig, annars parkera på annan plats som i det här fallet inte finns.

Anders Lundström
Uppsala