Maria Gardfjell (MP) skriver den 12/11 på UNT Debatt att Uppsala kommun borde satsa på vindkraft. Stefan Hanna (C) instämmer i detta i sin replik den 6/12. Båda påstår att en kommunal vindkraftssatsning är viktigt i kampen mot klimatförändringar.
Vindkraft kan visserligen hjälpa till att minska koldioxidutsläppen från elproduktion men inte per automatik överallt. En vinst för klimatet blir vindkraft endast om den leder till minskad användning av andra kraftkällor med högre koldioxidutsläpp.
Sveriges el kommer främst från vattenkraft och kärnkraft. Enligt Vattenfalls livscykelanalys ligger både kärnkraft med 5 gram koldioxid per kilowattimme och vattenkraft med 9 gram koldioxid per kilowattimme lägre än vindkraft som har 15 gram koldioxid per kilowattimme. Totalt sett ligger dessutom Sveriges elproduktion nästan allra lägst i hela världen med bara 22 gram koldioxid per kilowattimme (IEA.org, medelvärde för 2008-2010). Som jämförelse kan nämnas att motsvarande värden ligger på 385 gram för Danmark och 199 gram för Finland. Båda har en relativ hög andel fossil elproduktion.
Vidare visar Gardfjell på stor lokalpatriotism. Vindkraft är en intermittent kraftkälla. Därför behövs reglerkraft, som produceras i andra kommuner, för den kommun som stolt vill kalla sig självförsörjande på vindkraft. Dessutom är det, ur samhällsekonomiskt perspektiv, tveksamt om kommuner bör bli företagare på elmarknaden och där konkurrera med både varandra och stora statsägda företag som Vattenfall.
Klimatfrågan är för viktig för att på ett felaktigt sätt användas som slagträ i debatten. Det krävs krafttag och att resurser satsas rätt för att uppnå effekt. Det är viktigt att använda rätt argument och tänka över kommungränsen. Intermittent vindkraft i Sverige är bra för klimatet om den tillsammans med vattenkraft som reglerkraft leder till ökad elproduktion som kan säljas exempelvis på den finska marknaden och där ersätta delar av den fossila elproduktionen.
Självklart ska Uppsala bli en grönare kommun. Vägtransporter står ensamt för hela 40 procent av koldioxidutsläppen i Sverige. Därför borde kommunen i första hand se över sina transportbehov, satsa på attraktiv och tillförlitlig kollektivtrafik och göra staden ännu cykelvänligare.
Stephan Pomp professor i tillämpad kärnfysik vid Uppsala universitet
UNT 11/12 2012