Uppsala kommuns mål är att bli Sveriges bästa företagarkommun. För att vi ska komma dit måste alla delar av kommunens organisation förbättra sin service till företagare.
I mätning efter mätning visar det sig att företagarna upplever att kommunens medarbetare inte gör det som krävs för ett acceptabelt bemötande. Därför lanserar vi fem förslag som ska förbättra kommunens bemötande och service.
Alliansen arbetar aktivt med att förbättra företagares villkor i vår kommun. I den så kallade näringslivsgruppen, som leds av Stefan Hanna, är ledande politiker, företagare, kommunala tjänstemän, universitetsföreträdare och företrädare för företagsorganisationer representerade för att i samverkan sätta mål, besluta om åtgärder och löpande följa upp hur Uppsala utvecklas som företagarkommunen. Målet är att bli en av Sveriges erkänt bästa kommuner för företagsamma människor.
Att bli en av Sveriges bästa företagarkommuner är en utmaning som vi är ödmjuka inför. Det gäller nämligen att säkerställa att hela kommunen utvecklas på ett positivt sätt, det innebär även många områden som kommunen inte bestämmer över. Det handlar exempelvis om att tågen går i tid, att bredband och mobilnät finns och fungerar, att bra bostäder och förskoleplatser finns till alla, att våra gymnasier och universitet utbildar kompetent arbetskraft, att bygglovsprocessen fungerar snabbt och smidigt etc. Men det finns även andra faktorer som är direkt kopplade till hur företagare upplever en kommuns näringslivsklimat. Det är de mjuka faktorerna som exempelvis handlar om kommunens personals bemötande och service. Dessa mjuka parametrar ska inte underskattas.
Tyvärr visar en av de fyra oberoende mätningar som kommunens näringslivsgrupp följer att företagarna upplever en försämring vad gäller just bemötande och service.
För oss centerpartister är det en oacceptabel utveckling. Därför föreslår vi fem förbättringsförslag som kan bidra till att kommunens medarbetare uppskattas mer och att näringslivsklimatet förbättras:
1. Utöver de mätningar vi redan följer ska Uppsala kommun årligen genomföra en egen fördjupad attitydundersökning där faktorer som kommunens service och bemötande gentemot företagare som varit i kontakt med kommunen mäts och analyseras i syfte att tydligt identifiera viktigaste förbättringsområden.
2. Samtliga ledande tjänstemän inom kommunen ska genomgå en utbildning om företagarens villkor i syfte att få en ökad kunskap och förståelse.
3. Alla företagare ska ha en väg in till kommunen och kommunen ska vara tillgänglig dygnet runt genom företagarstöd på Internet.
4. Alla företagare som vill etablera sig i Uppsala ska få en särskild etableringslots.
5. Kommunen ska årligen belöna den verksamhet som får minst klagomål och högst uppskattning av företagarna avseende service och bemötande.
Fyra av fem jobb skapas i de små och medelstora företagen. Det bör vi ha stor respekt för. För oss centerpartister är det självklart att verka för ett starkt företagsklimat i Uppsala kommun.
Att vi ständigt abetar för att företagare ska våga växa och skapa jobb är avgörande för hela vårt generella välstånd. En kommun som vill vara hållbart välmående måste säkerställa en hög attraktion bland företagare. Därför kommer vi inte nöja oss förrän Uppsala är Sveriges bästa företagarkommun. Det är en angenäm utmaning, och fullt möjligt. Något annat har vi inte råd med.
Stefan Hanna, kommunalråd Centerpartiet i Uppsala kommun, Anne Lennartsson,
Kretsordförande Centerpartiet i Uppsala kommun,
Ewa Jönsson, Gamla Uppsala Åkeri och Lantbruk AB, Ehsan Nasari, Populate AB,
Ingemar Bergman, Starmarck Evenemang, Kajsa Lindner, Upplandsknekten AB
Joakim Stringnert, Mindsnake Information System AB