MOTREPLIK
En debatt mellan religiösa och icke-religiösa hamnar lätt i pajkastning där den ena parten anklagar den andra för vidskepelse eller förnuftstro. Men debatten mellan tro och vetande är en skendebatt, och det var den redan på medeltiden.
Religion och vetenskap representerar två komplementära förhållningssätt till tillvaron. För att orientera oss i vår komplexa omvärld behöver vi både förnuftet och känslor eller intuitionen. Faran är när ett samhälle byggs enbart på sekularismens
statsideologi. Då blir resultatet en form av fundamentalism, eftersom inga andra synsätt på verkligheten tillåts gälla. Verkligheten plattas till av en totalitär vetenskaps- och förnuftstro. Det var detta som jag ville säga med min debattartikel (UNT 21/11).
Sekularismen är den värsta formen av fundamentalism, därför att dess verkan är osynlig och smygande. Fundamentalismen i länder i Mellanöstern är lätt att känna igen och identifiera genom sin förtryckarapparat. Ja, Roland Uhrberg, jag ser också på nyheter i TV och följer händelseutvecklingen i vår omvärld! Men sekularismens förtryckarapparat är speciellt farlig därför att den är osynlig: den går omkring likt ett spöke och gör oss alla till spöken utan
kontakt med våra djupaste existentiella frågeställningar. I ett sekulärt samhälle sopas sådana frågor under mattan därför att själva statsideologin gör det omöjligt att alls ta upp dem.
Religionens värde ligger i att den gör det möjligt för oss att hantera existentiella problem som lidande och död. Dess värde ligger inte i dogmatiska trosartiklar eller föreställningar om himmel eller helvete. En sådan syn på religionen är förlegad, Roland Uhrberg. Religionen ger oss verktyg att försöka förstå våra villkor som människor och dessa villkor är också andliga. Läkarvetenskapen kan diagnostisera och bota sjukdomar men den står stum inför lidandets och dödens problematik. Eller för den delen problematiken med meningen med våra korta liv på denna jord. Religionen öppnar upp sitt perspektiv där vetenskapen har ett annat perspektiv. Vi behöver båda synsätten för att leva som hela och fullvärdiga människor. Och för att kunna överleva i en omvärld som knappast är den bästa av världar. Miljöförstöringen utgör ett reellt hot mot vår överlevnad och en religiös syn på livet som heligt i sig tycks vara det enda sättet att ändra vår självdestruktiva livsföring.
Det finns alltså ingen motsättning mellan tro och vetande och den största myten är att envisas med att torgföra en sådan motsättning. Människan är en andlig varelse i lika hög grad som en rationell varelse. Därför är sekularismens människosyn en farligt förvriden människosyn som gör oss till halva människor. Om ens det.
B0 Gustavsson
författare, medlem i tidskriften Minarets styrelse
författare, medlem i tidskriften Minarets styrelse