REPLIK. KommunalrĂ„det Stefan Hanna (C) fortsĂ€tter (UNT 20/7) hĂ„rdnackat försvara de borgerliga partiernas planer pĂ„ att bygga en trafikled genom det föreslagna vĂ€rldsarvsomrĂ„det i Ă
rike Fyris och en ny bilbro över FyrisÄn.
I valrörelsen 2010 lovade Stefan Hanna och Centerpartiet att strida för att Ă
rike Fyris skulle skyddas som en nationalstadspark och man talade varmt om biologisk mÄngfald och att hedra minnet av Linné.
Sedan dess har centerpartisterna i Uppsala bytt Ă„sikt och kĂ€mpar nu för att fĂ„ stöpa betong och asfalt över det omrĂ„de i Ă
rike Fyris som man för bara tvÄ Är sedan ville skydda som nationalstadspark.
Det Àr inget annat Àn ett djupt svek mot de Uppsalabor som trodde pÄ Stefan Hannas vallöften i september 2010.
Stefan Hanna pĂ„stĂ„r att det Ă€r fullt möjligt att bygga en trafikled och bro i Ă
rike Fyris och Ă€ndĂ„ fĂ„ omrĂ„det klassat som vĂ€rldsarv. Det Ă€r ett pĂ„stĂ„ende som helt saknar verklighetsförankring. Ingen kan med den intellektuella hederligheten i behĂ„ll argumentera för att Ă
rike Fyris Àr sÄ unikt sÄ att det ska klassas som vÀrldsarv och samtidigt planera för trafikleder och broar i samma omrÄde.
HĂ€r mĂ„ste helt enkelt Uppsala vĂ€lja mellan ett vĂ€rldsarv i Ă
riket eller en ny trafikled. För Miljöpartiet Ă€r valet enkelt, Ă
rike Fyris ska ingÄ i vÀrldsarvet för den systematiska biologin och ingen trafikled ska byggas i omrÄdet.
Trafikbehoven löses bÀttre och billigare genom en upprustning och utbyggnad av KungsÀngsbron och genom förbÀttrad kollektivtrafik över Flottsundsbron, mellan Sunnersta och den framtida jÀrnvÀgsstationen i Bergsbrunna.
Det Ă€r svĂ„rt att tĂ€nka sig nĂ„gon annan kommunledning i vĂ€rlden, utom den dĂ€r trafikpolitiken styrs av Liv Hahne (M) och Stefan Hanna (C), som skulle tacka nej till ett vĂ€rldsarv enbart för att fĂ„ bygga en trafikled. Det Ă€r dags för Uppsalas borgerliga kommunledning att tĂ€nka om och avbryta planerna pĂ„ nya vĂ€gar och broar i Ă
riket.
Johan Lundqvist
kommunfullmÀktigeledamot (MP)