Den 20 till 22 juni 2012 samlades vÀrldssamfundet i Rio de Janeiro till FN:s stora konferens om hÄllbar utveckling. Arbetet med hÄllbar utveckling Àr viktigt lokalt, regionalt och globalt.
Lokalt arbetar utbildnings- och arbetsmarknadsnÀmnden med hÄllbar utveckling inom framför allt utbildning. Resurser har avsatts för att frÀmja Uppsalas gymnasieskolors arbete med hÄllbar utveckling. Ett resultat av denna satsning Àr att Uppsala nu ligger i topp i landet nÀr det gÀller Skolverkets utmÀrkelse Skola för hÄllbar utveckling.
Begreppet hÄllbar utveckling innefattar bÄde social, ekonomisk och miljömÀssig hÄllbarhet och utgÄr ifrÄn att dessa faktorer samspelar med varandra. En viktig och strategisk del i arbetet för hÄllbar utveckling görs av skolan och utbildningsvÀsendet i övrigt. Detta har ocksÄ understrukits av FN:s utbildningsorganisation Unesco.
Utbildnings- och arbetsmarknadsnÀmnden har dÀrför sedan 2009 avsatt en miljon kronor per Är för gymnasieskolornas arbete med utbildning om hÄllbar utveckling. Syftet Àr att ge skolor möjlighet att utveckla former för att arbeta med lÀrandet om hÄllbar utveckling samt att skolorna som ett bevis pÄ vÀl utfört arbete ska erhÄlla Skolverkets utmÀrkelse Skola för hÄllbar utveckling.
Sex gymnasieskolor i Uppsala har nu fÄtt utmÀrkelsen: Lundellska skolan (som var tidigt framme och fick utmÀrkelsen före 2009), Rosendalsgymnasiet, Ekebygymnasiet, Uvengymnasiet, Katedralskolan och GUC/GUC Media. PÄ Bolandsgymnasiet, Celsiusskolan och Fyrisskolan finns dessutom satsningar som kan leda till att Àven de fÄr utmÀrkelsen. Uppsala Àr i detta avseende bÀst av alla Sveriges kommuner.
Gymnasieskolorna har beviljats bidrag till olika projekt som till exempel arbete med ekologisk mat och minskning av svinn, ökad kÀllsortering och minskad elförbrukning. Man har infört en kurs i miljöpolitik, upprÀttat en digital pÀrm med material som inspiration för undervisning inom omrÄdet och temadagar om hÄllbar utveckling. Skolans ekologiska fotavtryck har uppmÀrksammats och Äterkommande klimatrollspel införts.
Undervisning gÀllande lÀrandet om hÄllbar utveckling har utvecklats till ett helhetskoncept. Spridningen bland skolorna Àr stor, totalt har 23 gymnasieskolor tagit del av de insatser som gjorts för 2011 Ärs medel.
NĂ€mnden har dessutom givit lĂ€rare möjlighet att utöka sina kunskaper i didaktik inom utbildning för hĂ„llbar utveckling genom ett finansiellt stöd till deltagande i en universitetskurs. Ăver 50 lĂ€rare och skolledare frĂ„n 9 olika skolor anmĂ€lde sitt intresse för kursen. 14 lĂ€rare och skolledare frĂ„n 8 olika skolor gĂ„r nu kursen. 2011 delades ett pris ut till lĂ€rare som arbetat med utbildning för hĂ„llbar utveckling.
Priset gĂ„r i linje med FN:s beslut om ett sĂ€rskilt Ă„rtionde (2005â2014) för utbildning för hĂ„llbar utveckling. Tanken Ă€r att vĂ€rldens nationer ska förĂ€ndra utbildningen, frĂ„n förskola till universitet, sĂ„ att hĂ„llbar utveckling stöds.
Syftet med priset var att sporra lÀrare och skolpersonal till att utveckla och dela med sig av goda idéer inom lÀrande för hÄllbar utveckling. Framöver vill vi som en del i den sociala hÄllbarheten satsa pÄ bland annat ett samarbetsprojekt för att motarbeta antisemitism och rasism.
Uppsala har en unik tradition av internationellt engagemang, frÄn Nathan Söderblom och Dag Hammarskjöld till universitetets nuvarande satsning pÄ Hugo Valentin-centrum för forskning om folkmord.
Vi i utbildnings- och arbetsmarknadsnÀmnden vill förvalta och vidareutveckla detta engagemang genom fortsatt satsning pÄ utbildning för hÄllbar utveckling.
Mohamad Hassan
ordförande (FP) utbildnings- och arbetsmarknadsnÀmnden
Torbjörn Aronson
1:e vice ordförande (KD) utbildnings- och arbetsmarknadsnÀmnden
UNT 24/6 2012