Riv upp beslutet om buss 801

Att lÀgga ned busslinje 801 Àr varken bra för för klimatet eller för arbetslinjen, skriver Erik Pelling och Elnaz Alizadeh.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2011-12-13 00:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Uppsalaregionen stÄr inför stora utmaningar. De gÀller inte minst att i tuff internationell konkurrens och i ett krisande Europa uppnÄ en smart, hÄllbar och inkluderande ekonomisk tillvÀxt.
Ett av de verktyg vi tillsammans har för att klara utmaningen Àr kollektivtrafiken. Samtliga partier i Uppsalapolitiken har stÀllt sig bakom mÄlet att fördubbla resandet med kollektivtrafiken fram till 2020. Det stÀller krav pÄ politiska prioriteringar och nya grepp för att utveckla den befintliga kollektivtrafiken och skapa nya resemöjligheter.

NÀr landstinget vid Ärsskiftet fÄr det samlade ansvaret för kollektivtrafiken i lÀnet förbÀttras möjligheterna att skapa den prisvÀrda och vÀlfungerande kollektivtrafik tillvÀxtregionen Uppsala sÄ vÀl behöver. Nyordningen kommer Àven ge oss bÀttre förutsÀttningar att knyta ihop kollektivtrafiken över lÀnsgrÀnserna. Turerna kring buss 801 mellan Uppsala och Arlanda Àr dock illavarslande. Landstingsledningen med Erik Weiman (M) i spetsen har aviserat att man redan frÄn den 11 december ska halvera antalet avgÄngar pÄ linje 801 till Arlanda och helt lÀgga ned linjen 2013.
Buss 801 till Arlanda kör i dag med 30 minuters mellanrum och har avgĂ„ngar tidigt pĂ„ morgonen och sent pĂ„ natten. Bussen som ofta Ă€r överfull stannar pĂ„ flera stĂ€llen i Uppsala, i Knivsta och angör mĂ„nga arbetsplatser pĂ„ det stora ArlandaomrĂ„det.

Buss 801, ovÀrderlig för alla Uppsalabor och Knivstabor som jobbar pÄ Arlanda och en uppskattad service för mÄnga flygresenÀrer, har beskrivits som ett kollektivtrafikens flaggskepp.
Bakom ligger ett uthÄlligt arbete under mÄnga Är för att, tur för tur och hÄllplats för hÄllplats, göra busslinjen till den populÀra lÀnk den i dag Àr till arbetsplatsen och Arlanda.
IdĂ©n bakom den moderatledda alliansens succesiva avveckling av buss 801 Ă€r att en privat aktör ska ta över strĂ€ckan och driva den i vinstsyfte. Det finns en uppenbar risk att ett privat bolag som driver linjen enbart i vinstsyfte kommer att dra ned pĂ„ antalet avgĂ„ngar sena kvĂ€llar, nattetid och tidiga morgnar. Dyrare biljetter och inkompatibla biljettsystem Ă€r andra risker med privatiseringen. Men lĂ„t oss bortse frĂ„n det och i stĂ€llet leka med tanken att vi skulle acceptera beslutet att avveckla den kommunala busstrafiken till Arlanda. Är det inte Ă€ndĂ„ rimligt att ett fullgott privat alternativ finns pĂ„ plats innan beslutet genomförs?

Med 16 000 personer arbetandes pĂ„ ArlandaomrĂ„det, och med 17 miljoner flygresenĂ€rer per Ă„r har vi inte rĂ„d att chansa. Vi Ă€r beroende av de skatteintĂ€kter som arbetstillfĂ€llena pĂ„ Arlanda genererar och vi har allt att vinna pĂ„ att kommuninvĂ„nare och besökare kan ta sig till och frĂ„n Arlanda.
Om buss 801 fÄr fÀrre turer och sen lÀggs ned ÄterstÄr tÄget. Men tÄget plockar inte upp pendlare lÀngs med vÀgen, gÄr inte hela dygnet och har bara ett stopp pÄ Arlanda. För mÄnga av dem som arbetar pÄ Arlanda Àr det inget alternativ att bli avslÀppta i Sky City. Fler kommer att bli beroende av bil för att kunna ta sig till och frÄn arbetet.

Uppsala kommun arbetar tillsammans med Handelskammaren, SL, Trafikverket och flera andra aktörer för att lĂ„ngsiktigt förbĂ€ttra tillgĂ€ngligheten till Arlanda. Utökad kapacitet pĂ„ jĂ€rnvĂ€gen till Arlanda och vidare till Stockholm samt förhoppningsvis en jĂ€rnvĂ€gsstation i Bergsbrunna 2017 Ă€r viktiga mĂ„l för Uppsala pĂ„ lĂ„ng sikt. Att vi i dag, i och med avvecklingen av buss 801, skulle stĂ€llas inför en försĂ€mrad tillgĂ€nglighet i det kortare perspektivet kan inte ha föresvĂ€vat parterna.

Socialdemokraterna vill fÄ ut maximalt av varje gemensam skattekrona i arbetet med att bygga ett hÄllbart Uppsala. MÄnga Àr beroende av buss 801 till Arlanda för att komma till och frÄn sina jobb. Det visar inte minst den resandeökning vi ser pÄ linjen.
Att lÀgga ner denna vÀlfungerande kollektivtrafik Àr inte bra vare sig för klimatet eller för arbetslinjen. Kommer Uppsalas finanskommunalrÄd Gunnar Hedberg (M) att agera? Kan vi rentav hoppas pÄ att landstingsstyrelsens ordförande Erik Weiman (M) river upp beslutet att avveckla buss 801 till Arlanda?

Erik Pelling
kommunalrÄd (S)

Elnaz Alizadeh
gruppledare (S) i gatu- och trafiknÀmnden

UNT 13/12 2011

LĂ€s mer om