REPLIK. Miljöpartisterna Maria Gardfjell och Niclas Malmberg pläderar i UNT 19/7 återigen för en storskalig satsning på spårtrafik i Uppsala. Förutsättningen för en sådan kostsam satsning är att staten delfinansierar kommunernas planerade investeringar. De har helt rätt i att en ökad kollektivtrafik är det effektivaste sättet att snabbt minska koldioxidutsläppen. Men de påstår helt felaktigt att spårtrafik är förutsättningen för detta och att busstrafiken inte klarar det.
Faktum är att bussen har större kapacitet än spårvagnar eller spårtaxi. Bara stombusslinje 4 i Stockholm har fler passagerare varje vardag (58 800) än järnvägen totalt över hela landet.
En spårvagn kostar lika mycket som tio bussar och med fler bussar kan turtätheten öka, vilket är den enskilt viktigaste faktorn för ökad kollektivtrafik när resenärerna själva får välja. Bussen är det särklass kostnadseffektivaste transportslaget inom kollektivtrafiken. Oberoende av vilket annat transportslag som ersätts (flyg, bil, båt, tåg, tunnelbana) så gör bussar mest nytta per satsad krona. Till skillnad från spårtrafik har bussen överlägsen flexibilitet, som snabbt kan anpassas till förändrade resmönster, och utgör därmed ett mindre sårbart kollektivtrafiksystem, vilket inte minst årets vinter visade. Bussen är vidare det energieffektivaste persontransportfordonet med en lägre energianvändning per passagerarkilometer än spårtrafik. Drivs bussen av elektricitet är dessutom bullret väsentligen lägre än från spårvagnar. Till skillnad från spårtrafik som kräver omfattande stadsplanering och resurskrävande investeringar kan utökad busstrafik snabbt genomföras i Uppsala och i övriga städer i Sverige.
Flera företag bedriver i dag både buss- och tågtrafik såväl på den upphandlade marknaden som på den fria kommersiella marknaden. Transportslagen kompletterar varandra och ska nyttjas efter sina fördelar.
Det är beklagligt att miljöpartister medvetet sprider osakliga och direkt felaktiga påståenden om busstrafiken.
I synnerhet när det endast är med en ökad busstrafik som kollektivtrafiken kan fördubblas på kortast möjliga tid och våra klimatmål snabbast kan uppnås. Men tydligen är mer räls en prestigefråga för några politiker, viktigare än att minska koldioxidutsläppen.
Anna Grönlund
förbundsdirektör för Svenska Bussbranschens Riksförbund
Alan Björk
koncernchef Björks Buss AB
ordförande i CWUX läns bussbranschförening
UNT 6/8 2010