Varje gång du bokar en resa samlas en mängd uppgifter om dig in. För sina kommersiella syften sparar flygbolagen dina kontaktuppgifter, dina vanligaste rutter, dina bokningspreferenser och så vidare. Dessa uppgifter är mycket värdefulla för flygbolagen för deras marknadsanpassning och marknadsföring.
Men alla dessa data kan också komma till nytta för andra aktörer. Till exempel är polisen mycket intresserad av alla pusselbitar de kan få tag i för sin brottsbekämpning.
Därför har många länder börjat kräva ut framför allt flygbolagens register, för att använda i jakten på brottslingar och terrorister. Flera EU-länder använder redan denna typ av flygpassagerardata, däribland Sverige.
Det är dock inte okomplicerat att låta stater bygga upp enorma register med information som konsumenter och passagerare lämnar ut. Förutom de stora kostnaderna för detta - som naturligtvis till slut hamnar på biljettpriset och skattsedeln - är integritetsfrågan oerhört viktig och central.
En rättsstat ska straffa de skyldiga men skydda de oskyldiga. Den som begår grova brott måste kunna föras inför rätta. Men att offra oskyldigas frihet och integritet för att fånga de kriminella är inte acceptabelt. Man måste hitta rätt balans.
Därför är det viktigt att EU kan skapa ett ramverk för hur, när, och till vad europeiska stater får börja bygga upp sina dataregister och spara information om dig. Utan ett gemensamt regelverk vet inte vi som resenärer vilka data som sparas, hur dem hanteras eller vem som får tillgång till den!
Ett tidigare förslag från EU-kommissionen om ett sådant ramverk hade mycket stora brister och röstades kraftfullt ner i Europaparlamentet. EU-kommissionär Cecilia Malmström har nu tagit fram ett nytt förslag med markanta förändringar, framför allt vad gäller integritetsaspekterna. Med Malmströms förslag sätts till exempel stramare gränser för hur länge stater tillåts lagra uppgifterna. Viktigast är att data för flyg inom EU inte ska sparas samt att man redan efter 30 dagar måste anonymisera uppgifterna. Det vill säga: all information som identifierar en person hemligstämplas och kan bara nås under väldigt strikta förhållanden i vissa brottsutredningar.
Just nu arbetar vi i Europaparlamentets transportutskott med Cecilia Malmströms förslag. Jag själv har utsetts till den liberala gruppens representant att förhandla med de andra politiska grupperna.
Cecilia Malmströms förslag är ett stort steg framåt, men jag vill skärpa rapporten ytterligare. Vi måste framför allt se på vilken typ av brott man får utgå från för att använda data ur passagerardataregistret. Det är orimligt att samla enorma dataregister med oskyldiga resenärers personinformation bara för att jaga småbrottslingar.
Det bör stå klart och tydligt att de brott som är relevanta är de som är av mycket allvarlig karaktär, som är gränsöverskridande till sin natur och där flygdata kan antas vara till direkt hjälp i brottsbekämpningen. Det gäller i första hand terrorbrott, narkotikasmuggling samt människohandel. Brott där de mänskliga kostnaderna är så oerhört höga, och där resandet är en del av själva förutsättningen för brottet.
Vissa kanske invänder att ?ett brott är ändå ett brott och om vi kan stoppa en syndare oavsett vad han eller hon har gjort så har man ändå haft nytta av datalagringen?. Men priset för ett sådant system är alltför högt. Många kommer att vilja komma åt dessa värdefulla register och risken är att de kan falla i fel händer om vi inte bygger upp mycket säkra spärrar och restriktioner. Dessutom kan frestelsen för staten att tänja gränserna allt mer för vad som vore tillåtet bli alltför stor. Vi kanske har en god och tillförlitlig stat i dag - men vem vet hur det ser ut i morgon? Det som inte är ett brott nu kan vara det då. Europa är inte vaccinerat mot totalitarism.
EU behöver ett gemensamt system för flygpassagerardata. Vi kan inte låta staterna bygga var sitt system helt utan kontroll. Och det gemensamma systemet måste vara säkert, liberalt och integritetsfokuserat.
Olle Schmidt
Europaparlamentariker (FP)
UNT 4/10 2011