Kollektivtrafikansvariga har beslutat att glesa ut tidtabellen för linje 801 till Arlanda från och med 11 december i år. Det har varit tyst från sådana som borde vara intresserade av god kollektivtrafikservice mellan Uppsala och Arlanda med tanke på flyget.
Jag har inte sett några inlägg från Handelskammaren, från Företagarna, från kommunens näringslivsenhet, från företag och förvaltningar. Bryr de sig inte? Använder alla deras intressenter egen bil eller taxi till Arlanda? Jag har svårt att tro att de ser tåget som överlägset.
Uppsala har just blivit så kallad storstad. Och det första som händer är neddragning av förbindelserna med en viktig del av omgivningen. Jag häpnar.
Bra protester har främst kommit från intressenter i arbetsresor. Men bussen är mycket viktig för flygresenärer som ska ta sig från Uppsala till Arlanda eller därifrån till Uppsala. Det bör finnas olika slag av resmöjligheter mellan Uppsala och flyget.
Bussen har fördelen att den har tre hållplatser – vid terminal 5, 4 och 2/3 – det vill säga man kommer direkt till den terminal som ens flyg finns på. Så inte med tåget som har hållplats på Arlanda C (vid Sky City), mellan terminal 4 och 5.
Man får därifrån gå på flygplatsen till den terminal man ska nyttja för sitt flyg. Det är alltså bättre anslutning till terminal med buss. (Det kan nämnas att Arlanda express från Stockholm har två stationer på Arlanda och därmed en betydligt bättre terminalkoppling än Upptåget.)
Ett viktigt skäl att garantera bra bussförbindelser är att trafiktrycket på spåren mellan Uppsala och Arlanda kan väntas öka de närmaste åren med de ökade risker för förseningar som tåg kan utsättas för. Det kommer tyvärr att dröja innan vi får fyra tågspår söderut från Uppsala.
Buss behövs och det helst med utökad trafik – var tjugonde minut i stället för en gång i timmen som man just dragit ned buss 801 till.
Ingemund Hägg
professor emeritus Uppsala universitet
UNT 24/12 2011