Elever i debatt med landshövdingen

Niondeklassister i Gränbyskolan bjöd in landshövding Göran Enander för debatt på torsdagen. Debatten ordnades som ett led i förberedelserna inför de nationella proven.

Debatt. Niondeklassister på Gränbyskolan bjöd in landshövding Göran Enander till debatt.

Debatt. Niondeklassister på Gränbyskolan bjöd in landshövding Göran Enander till debatt.

Foto: SVEN-OLOF AHLGREN

Uppsala2018-02-08 13:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

– Tanken är att eleverna ska formulera sina politiska åsikter som de presenterar och motiverar för landshövdingen och övriga klassen, som i sin tur får ifrågasätta och motsätta sig argumenten, berättar ZoricaKireta som är lärare i spanska och svenska som andraspråk på Gränbyskolan.

Debatten fungerade som förberedelse inför den muntliga delen i nationella proven och kompletterar de debattinlägg klassen skrivit. Flera viktiga synpunkter angående vapenexport, skoluniformer, utbildning av ensamkommande flyktingar och varför de skickas tillbaka till sina hemländer togs upp under torsdagens debatt.

Landshövding Göran Enander var imponerad över argumenten för införandet av skoluniform i Sverige.

– Jag blev osäker på vad jag tycker då det var så bra argument som framfördes, säker han med ett skratt.

Trots de viktiga frågor som togs upp var det viktigaste hur ämnena togs upp och diskuterades.

– Vad var det jag sa att ni skulle tänka på för att det ska bli en kvalitativ debatt? frågar ZoricaKireta klassen.

– Att vi ska lyssna på dem som pratar och visa att vi lyssnar genom att försöka ha ögonkontakt med dem, svarar Asieh Abdullah.

Att uppmuntra ett positivt debattklimat och uppmana sina elever till att motivera sina argument är inte det som bedöms i de nationella proven, men ändå en viktig lärdom att ta med sig.

– Dagens debatt är inte bara en bedömning för läraren, konstaterar ZoricaKireta.