Värna tillgången till fordonsregistret

Skydda personuppgifter samtidigt som fordonsdata fortsätter vara offentligt, skriver Erik Wahlman i en replik.

Replik2023-10-24 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

I en debattartikel (UNT 11/10) belyser Villaägarnas förbundsjurist Lena Södersten problemet att kriminella enkelt, gratis och helt anonymt kan planera brott tack vare komma över känsliga person- och fordonsuppgifter genom vissa söktjänster och sajter. Genom några klick kan kriminella kartlägga individers liv och planera stöldräder och annan brottslighet. Och allt detta skyddas paradoxalt nog effektivt av den svenska grundlagen och systemet med frivilligt utgivningsbevis. Myndigheterna står handfallna och saknar verktyg för att hindra uppgiftsspridningen. Vi kan inte ha det så här längre och i grunden delar jag därför Lena Söderstens syn på problemet. 

I debatten höjs samtidigt röster om att tillgången till det offentliga fordonsregistret i Sverige måste begränsas. Men vi anser att detta av flera skäl vore en mycket olycklig utveckling. Carfax verkar på en internationell marknad och tillhandahåller fordonshistorik till privatpersoner, företag och myndigheter. Genom att ha en öppen och transparent tillgång till fordonsuppgifter och fordonshistorik kan köpare och säljare göra tryggare affärer med varandra. Men det förekommer inga känsliga personuppgifter i detta system, utan det handlar enbart om fordonen.

Vår erfarenhet är att det är fullt möjligt att skapa lagstiftningar och system som både skyddar känsliga personuppgifter och som möjliggör för medborgare, företag och myndigheter att ta del av information och historik om fordon. Det är först när aktörer, helt utan begränsningar eller under tillsyn, tillåts samköra sina databaser med känsliga persondata och fordonsregister och gör söktjänsterna tillgängliga för allmänheten som de samhällsfarliga riskerna uppstår. 

Sådana söktjänster kan drabba individer hårt. Men det skapar också beklagligt nog en allmän misstro mot en hel bransch där merparten av aktörer är seriösa och som erbjuder tjänster för att skydda och hjälpa individer kopplade till köp av begagnade fordon. 

Sverige är, i negativ mening, unikt i Europa när det gäller förekomsten av kommersiella söktjänster som gör det möjligt att totalt kartlägga individers liv. Så kan vi inte längre ha det. Men värna tillgång till fordonsregistret. Det fyller en viktig och central roll i samhället.