Ta bort farthindren en gång för alla

Om sänkt hastighet är bäst är väl det vad man ska göra, skriver Kent Kumpula och Jonathan Othén i sin slutreplik.

Fartkameror tillsammans med sänkt hastighet till 30 km/h är en bättre lösning än farthinder, menar Kent Kumpula och Jonathan Othén.

Fartkameror tillsammans med sänkt hastighet till 30 km/h är en bättre lösning än farthinder, menar Kent Kumpula och Jonathan Othén.

Foto: David Lundgren

Replik2023-11-22 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

Rafael Waters går över ån efter vatten, i sin replik (UNT 11/11) till vår debattartikel om vägbulorna i Uppsala som slår sönder bussar och busschaufförer.

Om den mest effektiva åtgärden är att sänka hastigheten vid övergångsställen till 30 km/h, så är det väl just det man ska göra. Alltså, sänk hastigheten vid övergångsställen till 30km/h så kan bilister och bussar anpassa sin hastighet utan att behöva skumpa och skadas av vibrationer.

Den enskilt sämsta åtgärden för oskyddade trafikanter genomfördes av Socialdemokraterna, när de införde den så kallade zebralagen. Antalet olyckor vid övergångsställen ökade med 10-15 procent efter att lagen infördes och var tredje bilist och fotgängare upplever att trafiken blivit farligare enligt undersökningar. Kanske vore den mest effektiva åtgärden att riva upp zebralagen, eller ändra på den?

Men åter till Waters resonemang om att det man vill uppnå är sänkt hastighet till 30km/h vid övergångsställen. Kombinera sänkt hastighet med moderna smarta farthinder eller med en fartkamera och alla fordon kommer med all säkerhet att sänka hastigheten för att slippa sönderslagna bilar och bussar, alternativt för att undvika fortkörningsböter.

Uppsala kommun ska inte lägga ner tid och resurser på att uppfinna hjulet på nytt genom att utveckla nya former av farthinder. Det finns gott om forskning och utveckling som redan är gjort på det området. Att aggressiva vägbulor slår sönder bilar och skadar chaufförer med förslitningsskador har nämligen upptäckts på många håll runtom i världen.

Vi måste se till helheten, även om det är billigare kortsiktigt för kommunen att bygga vägbulor blir det dyrare i längden för samhället och för Uppsalaborna. Att styret konsekvent vägrar titta på smartare alternativ till farthinder är tyvärr ett kvitto på deras bilfientlighet.

Vi anser inte att det tillhör kommunens kärnverksamhet att utveckla och testa nya former av farthinder. Den bästa vägbulan är för övrigt den som inte finns, eller den som dynamiskt blir ett farthinder och som endast slår till de bilar som faktiskt passerar med högre hastighet än tillåtet.