REPLIK
Höstterminen har precis börjat, och utbildningens betydelse för samhällets framtid är återigen i fokus. I en debattartikel i UNT (20/8) betonade Jennie Claesson (L), kommunalråd och andre vice ordförande i utbildningsnämnden, vikten av en trygg och hållbar skola i Uppsala.
Vi i Vänsterpartiet delar Claessons syn på att en jämlik utbildning är avgörande för att skapa ett starkt samhälle och motverka utanförskap och kriminalitet. Men för att uppnå detta måste vi våga ta itu med de systemfel som idag hindrar kommuner från att erbjuda alla barn en likvärdig skola.
Ett av de mest allvarliga systemfelen inom svensk skola är att skolverksamhet tillåts bedrivas i form av vinstdrivande företag, vilket innebär att skolor förvandlas till marknadsplatser där vinst går före elevernas bästa. Ett exempel på vad detta systemfel kan få för konsekvenser är den situation som uppstått i Tierps kommun.
I samband med planering av renovering och eventuell nybyggnation av skolbyggnader har det även förts diskussioner kring att tillåta en privat aktör att starta friskola. Statistik från både Skolverket och SCB visar att friskolor som drivs av vinstintressen generellt har lägre lärartäthet än kommunala skolor.
Sveriges Lärare har i sina undersökningar också visat att lärares arbetsvillkor försämras i miljöer som präglas av konkurrens och en "kundorienterad" syn på utbildning. Att släppa in en privat aktör på skolmarknaden innebär därför en stor risk för en försämring av lärares arbetsmiljö och en minskning av resurser till elever i behov av stöd.
Det är dags att vi som samhälle tar ett steg tillbaka och funderar över vad vi värderar mest: vinst eller våra barns framtid. Vi måste återupprätta den allmänna, sammanhållna skolan, där elevers utbildning och välbefinnande sätts i första rummet.
Det är dags att sätta stopp för marknadens inflytande över skolan och istället säkerställa en utbildning som är jämlik och tillgänglig för alla. Elever är inte kunder – utbildning är inte en handelsvara!