REPLIK
Elevers kunskaper i skolan måste förbättras. Idag går fyra elever i varje nionde klass ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet. I UNT presenterar Eva Christernin (S), ordförande i utbildningsnämnden, och Stefan Hanna (UP) sin lösning för hur Uppsalas skolors resultat ska höjas. Lö(S)ningen stavas att i nästa års budget addera 10 miljoner kronor, samtidigt som utbildningsnämnden totalt omsätter över 6 miljarder. Att kalla detta för en satsning är oseriöst. Samtidigt väljer vänsterstyret att under nästa år lägga hundratals miljoner på projektet Uppsala spårväg, ett projekt som inte ens kommer alla uppsalabor till del. Vi moderater vill i stället fokusera på kommunens kärnuppgifter och på riktigt satsa på skolan, därför lägger vi i vår budget 235 miljoner kronor extra till utbildningsnämnden för 2025.
Vi satsar på ett lokalt kunskapslyft där vi riktar resurserna till undervisningen för att främja kunskapsutvecklingen. Med vår politik anslår vi inte bara mer pengar utan ser också till att pengarna når ända in i klassrummet. Framtiden börjar i skolan och allt börjar med en bra lärare. För att skolan ska vara en plats för kunskap behöver vi skickliga lärare och rektorer. Vi skapar därför fler karriärtjänster och fortbildningsmöjligheter för att attrahera och utveckla de bästa lärarna.
Vi bygger ut akutskolan som hjälper elever som av olika anledningar behövts flyttas en kortare period från sin ordinarie skola. Vi höjer också kvaliteten på lovskolan så att elever i högstadiet och gymnasiet som inte når målen för godkända betyg ska ha möjlighet att under sommaren läsa upp sina betyg. Moderaterna ger inte upp på någon. Vi vill att alla elever ska kunna nå sin fulla potential. Vi stärker upp skolornas resursenheter och satsar på elevhälsan och gör den mer tillgänglig genom bland annat digitala plattformar. Vi utökar också arbetet med skolsociala team så att varje elev får det stöd den har rätt till.
En skola med fokus på kunskap. För det behövs ett politiskt ledarskap som på riktigt ger de nödvändiga investeringar som behövs för att stärka uppsalaelevernas resultat. Ska detta bli möjligt behövs ett nytt styre som prioriterar skolan före prestigeprojekt som Uppsala spårväg.