Regionråden struntar i protesterna

Varför vägrar regionstyret att riva upp avtalet med MTR trots alla tydliga försämringar, skriver Ulrika Van Helvoort med flera.

Upptågets punktlighet på sträckan Uppsala-Gävle var näst bäst i landet, ändå hävdar regionen att Mälartåg är bättre.

Upptågets punktlighet på sträckan Uppsala-Gävle var näst bäst i landet, ändå hävdar regionen att Mälartåg är bättre.

Foto: Staffan Claesson

Replik2023-09-27 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

Emelie Orrings och Cecilia Linders inlägg i tågkaosdebatten (UNT 18/9) är inget annat än ett hån mot alla oss som varje dag pendlar från landsorten till våra jobb, studier och service i Uppsala. Det är alarmerande hur avtrubbade dessa två förtroendevalda verkar vara inför de fakta som kontinuerligt exponerat Mälartågs/MTR:s bristande service, via media, och Mälartåg själva. 

Vi pratar om en försämring av punktligheten på sträckan Uppsala-Gävle som på med sina 93 procents punktlighet under Upptågstiden var näst bäst i Sverige –  till 86 procent punktlighet under Mälartågstiden, enligt statistik från tåganalytikern Thomas Tydal. Det är en rejäl minskning. Men det är mycket värre än det ser ut.

Från årsskiftet 2022-23 bantar MTR nämligen dessutom turlistan från halvtimmestrafik till heltimmestrafik trots att det bryter mot avtalet som skrivits med Mälardalstrafik och regionen. 40 procent av avgångarna stryks helt sonika ur tidtabellen. Antalet tåg som faktiskt går på den gamla Upptågssträckan minskar med hiskeliga 552 tågturer per månad, enligt Tydal.

Konsekvenserna av neddragningarna låter inte vänta på sig. Enligt Mälartågs statistik, pendlade i oktober 2022 263 000 personer i månaden på sträckan Uppsala-Gävle. Efter MTR:s övertagande, i februari 2023, har antalet pendlare minskat med en fjärdedel. Orrings och Linders beskrivning av tågtrafiken som ”effektiv” är verkligen ”en sanning med modifikation”. 

De beskriver också Mälartågstrafiken som ”konkurrenskraftig”. Och det kan man verkligen hålla med om. 

På ett möte i juni 2023, konstaterade Trafik- och samhällsnämnden att regionen tjänat 22 miljoner på den 40-procentiga minskningen av tågavgångar under första halvåret. Region Uppsala tjänar alltså på tågkaoset, medan vi pendlare betalar priset.

För två veckor sedan mottog Emelie Orring 3000 namnunderskrifter som krävde ett nytt tågavtal, på ett möte överfullt av arga pendlare i Örbyhus. Samtidigt bekräftade lokförarfacket SEKO att MTR just nu har 52 olösta tvister, och att det är MTR:s usla personalpolitik som gör att tågpersonalen flyr företaget.

Trots allt detta, vägrar Orring och Linder att riva upp tågavtalet med MTR. Anledningen till denna tondövhet är svår att begripa. Deras uttalande i UNT får oss att undra över var kompetensbristen egentligen ligger: ”Vi har lyssnat in hur resenärerna drabbats och upplever situationen /.../ Samtidigt känner vi oss trygga med den inriktning vi valt för vår tågtrafik.”

För Aktionsgruppen STOPPA TÅGKAOSET