REPLIK
Uppsalas oppositionspartier verkar med alla medel vilja se till att det inte byggs modern och kraftfull kollektivtrafik i Uppsala. Det senaste draget från oppositionens skuggbudget är att skolan annars inte kan få tillräckliga resurser (UNT 18/10).
Det är orimligt att ställa samhällssatsningar mot varandra på det här sättet. Vi har enorma utmaningar med samhällsbygget och det är just nu vi måste satsa på att bygga oss samman såväl fysiskt som socialt. Hur ska skolan kunna kompensera att människor inte möts? Hur ska en sammanbyggd stad kunna hjälpa om skolan inte fungerar?
Om detta ska tolkas som oppositionens lataste reflex, att vara emot, eller om man verkligen inte vill att staden ska hänga samman är svårt att förstå.
Flera olika studier från till exempel Bergen och Lund pekar på att spårbunden kollektivtrafik i liknande lägen på grund av ökade fastighetsvärden snabbt blir samhällsekonomiskt lönsamt. Samhällen med större andel biltrafik har högre kostnader för infrastruktur. Argumentet att det går att köra buss med samma kapacitet är robust motbevisat. Det skulle leda till ett lägre kollektivtrafikresande och orsaka kommunala kostnader för vägbyggen, när fler väljer bilen. Att inte satsa på ett fysiskt sammanknutet samhälle är därför dyrare.
En större andel elbilar är bra, men de har samma, eller på grund av sin storlek och tyngd större, stadsmässiga problematik som fossilbilar. En stad där fler delar på resurserna har större möjlighet att bygga det starka civilsamhälle som vi behöver för att komma till rätta med så många av dagens problem.
Vi måste så klart ha en skola som fungerar, men det kan inte stå i motsats till att bygga ett samhälle som håller ihop fysiskt. Uppsala har tillräckligt med segregerade bostadsområden. Flera av de villaområden som byggts under senare tid är de som starkast bidrar till att människor med olika bakgrund och möjligheter inte möts. Att göra något åt det i efterhand är svårt, men när staden byggs vidare måste den vara sammankopplad av effektiv kollektivtrafik.
Starka samhällen byggs när vi gör saker tillsammans. Med en långsiktig kollektivtrafik är det större chans att människor med olika bakgrund möts. Utbyten över en större del av kommunen möjliggörs, oavsett om man har tillgång till egen bil eller inte. Själv väntar jag ivrigt på nästa spårvagnslinje som skulle kunna knyta Gränby till Stenhagen via Uppsala centrum.