Vem vill stoppa Uppsalas expansion?

Lars S Björndahl och Stefan Hanna (bägge UP) motsätter sig i en replik de nuvarande planerna för sydöstra staden.

Lars S Björndahl och Stefan Hanna (bägge UP) motsätter sig i en replik de nuvarande planerna för sydöstra staden.

Foto: Elin Sandow

Replik2023-05-10 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

Mohamad Hassan, förutvarande kommunalråd (L), skriver (UNT 2/5) att det är feltänkt att stoppa Uppsalas expansion. Han har helt rätt. Men är det den kolossala utbyggnaden i de södra stadsdelarna, vilken Hassan förordar, som de nuvarande och de blivande Uppsalaborna efterfrågar?Är det stort, högt, tätt och kompakt som folk vill ha? Eller är det lågt, småskaligt och utspritt i kommunen och dess många landsbygdsorter som man önskar? Efterfrågar folk 33 000 nya bostäder, koncentrerat på samma ställe eller vill de också ha småhus och mindre bostadshus i kransorterna?

Det Hassan kallar spel är för oss uttryck för en betydligt mer social, ekologisk och ekonomiskt hållbar tillväxt i Uppsala än den han förespråkar. I en kommun med en landyta på 220 000 hektar, varav enbart 4 300 hektar i centralorten och med runt 60 000 invånare på landsbygden, är det klokare att stärka kransorterna längs befintliga tågspår och förtäta staden varsammare. Vi är övertygade om att en mångmiljardsatsning på spårväg i Uppsala stad antingen drabbar övrig kollektivtrafik i hela regionen eller leder till höjda regionala skatter – eller både och. Vi företräder en ansvarsfull, hållbar tillväxt. I nuläget gäller först och främst en ekonomiskt hållbar bostadspolitik för växande företag och universitet.

Planeringen av bostäder och verksamhetsområden i Uppsala kommun hänger intimt samman med hur kollektivtrafiken ska utvecklas. Hur många Uppsalabor blir betjänta av en gigantiskt dyr spårväg för att ta sig till och från arbete och köpcentra? Det är dessvärre den spårvägssatsningen som Mohamad Hassan förespråkat, trots att han i artikeln ”kill”-gissar att utbyggnaden ”kanske kommer att ta 75 år.”

Resandeprognosen som nyss framtagits av Region Uppsala att superbussar inte skulle räcka till, utgår märkligt nog från att resebehovet helt plötsligt, nästintill akut, blivit allt större. Men en prognos bygger ju på vilka siffror man stoppar in. Om utbyggnaden sprids ut i kommunen kommer kalkylen att visa helt andra siffror. För Uppsalas del klarar långbussar à la Malmö att länge betjäna Uppsalaborna. Och som förarlösa långt in i framtiden.

Vi som förespråkar en varsam bebyggelseutveckling av Uppsala kommun har en långsiktig framförhållning. Vi vill dagens och morgondagens Uppsalabor en hållbar utbyggnad i hela vår stora kommun, inte ett måttlöst och snabbt byggande i södra Uppsala stad. Vi är för en social, ekologisk och ekonomisk tillväxt av hela Uppsala.