REPLIK
De kvalitetsbrister som drabbat resenärerna på före detta Upptåget (UNT 18/9) i och med bytet av operatör, från Transdev till MTR, har inte ett dugg att göra med att Upptåget numera kallas Mälartåg. Den verkliga orsaken är hur trafiken, efter bytet av trafikföretag, är organiserad.
Att skylla dagens problem på ”personalbrist” är något förenklat. De personalresurser som trafiken skulle kräva, ingick väl i förutsättningarna för upphandlingen, innan anbudsgivarna lämnade sitt anbud? De trafikföretag som tidigare körde trafiken hade en lokal administration och trafikledning, med korta beslutsvägar och närhet till cheferna. Detta bidrog till ett personligt engagemang hos det 90-tal lokförare och tågvärdar som bemannade tågen.
MTR har valt en centraliserad organisation för hela sitt uppdrag för Mälardalstrafik. Erfarenheten visar att stordriftsfördelar i tågtrafik kan finnas i större, sammanhållna, trafiksystem som pendeltågen kring våra storstäder och liknande, men knappast för mindre trafiksystem. För den tidigare Upptågstrafiken (och X-Tåget i Gävleborg) innebär stordrift inga fördelar för vare sig resenärer, personal eller uppdragsgivare, snarare tvärtom.
Något annat som inte bra, är den otydliga ansvarsfördelningen. Var ligger till exempel ansvaret för att tågtrafiken tillåtits reduceras och, till viss del, ersatts med buss? Trafiken körs i dag av MTR, på uppdrag av Mälardalstrafik (mot kund/resenär. ”Mälartåg”), som i sin tur verkar på uppdrag av sex regioner, varav Region Uppsala (mot kund/resenär ”UL”) är en. Vem som är ansvarig för vad är klart som korvspad, eller?
Nej, Upptåget behöver inte komma tillbaka. Det räcker med att trafiken organiseras/administreras på ett annat sätt än som nu. Ett tips till MTR är att driva före detta Upptåget som en egen enhet, med lokal administration/trafikledning och fortsätta driva huvudaffären (exklusive före detta Upptågstrafiken) som ett regionalt trafiksystem, som ju kan ge stordriftsfördelar. Till skillnad mot föred detta Upptågstrafiken som handlar om lokal pendling.
Ett annat tips till MTR, för att komma tillrätta med dagens problem, är att själva analysera vilka åtgärder som skulle krävas för att komma till rätta med nuvarande kvalitetsbrister. Lyssna till lokala fackliga företrädare (och kanske ombordpersonalen?) och inte minst Mälardalstrafik, för att få information om vad som har upplevts blivit sämre i och med bytet från Transdev till MTR. Resultatet kan lämpligen kommuniceras med Region Uppsala (UL). Allt få att återfå samma höga kvalitet, som den gamla Upptågstrafiken uppvisade.