REPLIK
I Uppsala ska vi fortsätta satsa på ökad framkomlighet för gång och cykel för ett trevligare och mer attraktivt centrum. Vi i det rödgröna styret håller med Uppsala studentkår (UNT 15/1) och Cykelfrämjandet (UNT 28/1) om att genomfartstrafiken behöver begränsas. Stadsliv skapas av människor – inte av bilar. I Uppsalas centrum ska det vara liv och puls under stora delar av dygnet och året om.
För att få ett mer levande och trivsamt centrum ska vi ge mer plats för gående och cyklister. Färre bilar i centrum medför en bättre folkhälsa och ökad trafiksäkerhet inte minst för de mest utsatta – barn och äldre. Det skapar också bättre framkomlighet för de som behöver ta bilen.
Årummet är en av Uppsalas mest omtyckta platser. Längs Fyrisåns stränder och kajer finns grönska som är en viktig del i Uppsalas karaktär och attraktivitet. Här bör vi fortsätta förbättra mötesplatserna för människor. Vi har infört sommargator längs med ån för att göra stråket mer attraktivt med mindre biltrafik. Här bör vi fortsätta prioritera gång och cykel året runt.
I Uppsala ska vi också ha bra möjlighet att parkera våra cyklar i närheten av de platser vi vill besöka. Här behövs fler säkra cykelställ, inte färre. På fullmäktige i december röstade Alliansen och SD, med undantag av C, nej till att minska biltrafiken vid Fyrisån men ja till att flytta cykelställen. Det visar på deras prioriteringar.
Vi ska nu i nämnden se över möjligheterna att flytta på cykelställ i enlighet med beslutet, men för oss är det viktigt att det ska finnas alternativa cykelställ i närheten innan vi tar bort cykelställ vid ån. Cykelställen ska inte bli färre inne i stan.
När vi växer och blir fler människor på samma yta i staden måste vi använda oss av effektiva trafikslag som tar så lite plats som möjligt. Vi vill förbättra framkomligheten för så många som möjligt, vilket i praktiken innebär prioritering av gång, cykel och kollektivtrafik. Uppsalas rödgröna styre strävar mot ett modernt och hållbart stadsbyggande i mänsklig skala med ett grönt och levande årum.