SLUTREPLIK
Det är oacceptabelt att en skola kan stänga ner på kort varsel och lämna elever och familjer i sticket, den kritiken delar vi fullt ut med vänsterstyret och förändring behövs. Samtidigt behöver vänsterstyret rannsaka sig själva efter att i ett decennium försämrat förutsättningar för skolorna i Uppsala.
Givetvis ska friskolor drivas långsiktigt, men då behöver kommunen ge förutsättningar för detta. Lika självklart är det att regelverket förbinder friskolorna att de bedrivs hållbart. Det är därför den M-ledda regeringen har tillsatt en utredning som presenteras i mars som kommer föreslå förtydligande krav på att friskolor bedrivs med långsiktigt ägande samt att rätten till en sammanhållen utbildning garanteras.
Bristen på särskilt stöd i skolan i Uppsala kvarstår och vänsterstyret behöver göra sin hemläxa och komma med långsiktiga åtgärder som förbättrar situationen. Det finns ett stort behov av skolplatser där elever med särskilda behov får rätt stöd, det var därför föräldrarna sökte sig till Kajan som erbjöd ett stöd som de inte fick i de kommunala skolorna.
Vänsterstyret måste möta detta behov som fortsatt finns kvar efter att Kajan stängt ner. Den individuella bedömning av kommunens specialpedagoger som satts in, vilket vi förslog, är ett bra första steg. Steg två utgörs av att säkra kloka placeringar för eleverna utan en mellanlandning via sin hemskola. Det tredje vore att och lyssna på de förslag vi lagt i nämnden sen 2015 samt kraftigt skjuta till pengar till skolorna.
Vi sköt till 200 miljoner kronor mer till skolan än vänsterstyret för nästa års budget vilket bland annat kan gå till en högre skolpeng och 12,6 miljoner kronor mer som kan gå till resursenheterna för att erbjuda särskilt stöd till fler elever. Olyckligtvis lägger vänsterstyret skattepengar på en spårväg i stället för på skolan.
Fallet Kajan är en oacceptabel tragedi för eleverna och familjerna. Men den stora bilden – Uppsalas elever i behov av särskilt stöd – missar man helt i vänsterstyrets replik. Vi moderater tar utmaningen på allvar och satsar därför rejält på att stödet säkras, oberoende av ägarskap på skolan.