Avskaffa genomfartsförbudet – det efterlevs ändå inte

Förbudet fungerar inte i praktiken och bidrar därför inte i den utsträckning som det var tänkt, skriver Moderaterna i slutreplik.

Vi förespråkar en genomtänkt miljöpolitik som når miljömålen men som också förbättrar livet för Uppsalaborna i vardagen– inte försämrar den, skriver Moderaterna.

Vi förespråkar en genomtänkt miljöpolitik som når miljömålen men som också förbättrar livet för Uppsalaborna i vardagen– inte försämrar den, skriver Moderaterna.

Foto: Christine Richter/Anna Bredberg

Replik2024-12-18 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SLUTREPLIK

Vi inom Moderaterna värnar också Uppsalabornas hälsa, framkomlighet för olika trafikslag samt en trevlig stad. Vi välkomnar att luftkvaliteten på Kungsgatan har förbättrats avsevärt och att miljökvalitetsnormerna nu uppfylls. Detta är ett viktigt framsteg för Uppsala. Samtidigt visar det sig att förbättringarna i första hand beror på renare fordon, såsom modernare bussar och personbilar, snarare än genomfartsförbudet för privatbilister.

Det är också tydligt att genomfartsförbudet inte respekteras. Enligt mätningar kör fortsatt mer än hälften av bilisterna rakt fram på Kungsgatan i stället som påbudet svänga av på Vaksalagatan. Förbudet fungerar inte i praktiken och bidrar därför inte i den utsträckning som det var tänkt. Till skillnad från vänsterstyret anser vi därför inte alls att förbudet varit effektivt för att förbättra luftkvaliteten utmed Kungsgatan.

undefined
Fokusera på lösningar som stärker både miljön och stadens tillgänglighet i stället för åtgärder som inte efterlevs, skriver Moderaterna.

Samtidigt pågår omfattande ombyggnadsarbeten på andra viktiga gator i centrala Uppsala, såsom S:t Olofsgatan, S:t Persgatan och Väderkvarnsgatan. Att då leda om trafiken från Kungsgatan i omvägar via andra mindre lämpade gator, ökar ytterligare belastningen och bidrar till ineffektiva trafikmönster.

Liksom vänsterstyret tycker även Moderaterna att det är positivt när fler bilar, som inte har ärenden till staden, väljer att köra runt, i stället för genom staden. Men att låta bilisterna ta Väderkvarnsgatan i stället för Kungsgatan är inte ”att köra runt staden” och ger inga positiva effekter alls. Det är viktigt att diskutera balans mellan miljömål och tillgänglighet i stadskärnan. Låt oss därför fokusera på lösningar som stärker både miljön och stadens tillgänglighet i stället för åtgärder som inte efterlevs.

Vi föreslår därför att genomfartsförbudet på Kungsgatan hävs. För att underlätta för centrumhandeln och människors livspussel. Vi moderater vill se en annan miljö- och trafikpolitik som kraftigt skiljer sig från vänsterstyrets förbudspolitik. Låt oss i stället genomföra en genomtänkt miljöpolitik som når miljömålen men som också förbättrar livet för Uppsalaborna i vardagen – inte försämrar den.