Öka tilliten och stĂ€rk rektorerna!

SNS nya forskningsrapport om rektorns roll visar ett fortroendegap mellan rektorer och kommunpolitiker. Men ocksÄ pÄ en oförlöst potential i rektorernas möjligheter att utöva effektivt ledarskap, skriver Elisabeth Nihlfors och Olof Johansson.

Uppsala2013-10-24 00:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I en ny forskningsrapport frĂ„n SNS, Rektor – en stark lĂ€nk i styrningen av skolan, redovisar vi en unik undersökning bland Sveriges rektorer som visar pĂ„ att ett förtroendegap mellan landets rektorer och vĂ„ra kommunpolitiker.

En hög andel (43 procent) av rektorerna anser att politikerna i utbildningsnÀmnden saknar tillrÀcklig kompetens för att utveckla skolans verksamhet. Varannan rektor upplever att de saknar kontroll över viktiga beslut om skolans ekonomi och personal.

Efter att ha analyserat svar frĂ„n över 3 000 rektorer och bitrĂ€dande rektorer Ă€r vĂ„r slutsats Ă€r att en majoritet av Sveriges skolledare saknar den grad av sjĂ€lvstĂ€ndighet som krĂ€vs för att framgĂ„ngsrikt leda skolans verksamhet.

En annan enkÀt bland lokalpolitikerna i utbildningsnÀmnden (eller motsvarande) tyder pÄ att förtroendegapet Àr ömsesidigt. I en undersökning bland nÀmndledamöter ger bara 7 procent det högsta betyget för skolledarnas kapacitet att leda utvecklingsprocesser i skolan.

VÄr undersökning visar att trots bristande stöd och kommunikation med kommunpolitikerna trivs nÀra 80 procent av rektorerna i sin roll. De flesta rektorerna anser att deras arbete Àr vÀrdefullt och att de har en viktig roll för lÀrarnas insatser. De deltar aktivt i nÀtverk med andra rektorer.

Vi tolkar detta som att det finns en oförlöst potential i rektorernas möjligheter att utöva ett effektivt ledarskap.

Vi lÀmnar hÀr nÄgra förslag till ÄtgÀrder för att stÀrka rektorns stÀllning och förbÀttra förtroendet och kommunikationen mellan skolpolitiker och rektorer:

Inför en rikstÀckande och obligatorisk utbildning för rektorer, som ger information om vad det innebÀr att arbeta som rektor.

En sÄdan utbildning skulle inte bara frÀmja rekryteringen av skolledare, utan ocksÄ stÀrka rektorns professionella status. Det bör ocksÄ införas krav pÄ vidareutbildning av rektorer, till exempel master- och doktorsutbildning i utbildningsledning.

StÀrk rektorns möjlighet att utöva ledarskap.

Den nya skollagen ger en tydligare roll för rektorn, men fortfarande Àr rektorn i sin roll som kommunal tjÀnsteman i hög grad i hÀnderna pÄ lokalpolitikernas styrning. Rektorn mÄste ges reella förutsÀttningar att styra skolans verksamhet. Kommunens roll ska vara att skapa goda förutsÀttningar för detta och inte kunna hindra rektorn frÄn att utöva den ledarroll som beskrivs i skollagen.

Samverka med forskare i skolans förÀndringsarbete.

Genom att lÄta forskare samla in empiri om erfarenheter kan vi öka kunskapen och om effektivt förÀndringsarbete och rektorns roll.

VĂ„r undersökning visar pĂ„ ett förtroendegap mellan rektorer och kommunpolitiker. ÅtgĂ€rder mĂ„ste vidtas för att bygga tillit mellan de olika leden i den kedja av beslutsfattare som har den viktiga uppgiften att sĂ€kra kvaliteten i den svenska skolan.

 Elisabeth Nihlfors

docent i pedagogik vid Uppsala universitet

Olof Johansson

professor i statsvetenskap vid UmeÄ universitet

UNT 24/10 201

LĂ€s mer om