Vet du hur dina bilder används?

KOMMENTAR. Vi har fått en välbehövlig påminnelse om att det är vinstdrivande företag som står bakom sociala forum, skriver Ellinor Skagegård.

Ellinor Skagegård unt

Ellinor Skagegård unt

Foto: Hans E Ericson

Kultur och Nöje2012-12-19 13:11
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Instagram är i hetluften. I Göteborg gav sig ungdomar ut på gatorna i protest mot att ett antal unga flickor och pojkar hängts ut som ”horor” i sociala bildmediet Instagram. Händelsen har gjort det tydligt hur lite ansvar ägarna tar för bildinnehållet och på många håll manar man till tydligare kontroll och granskning. Precis samtidigt men mer i skymundan händer något annat, som paradoxalt nog orsakat protester av det helt motsatta slaget.

Instagram har nämligen gått ut med nya användarvillkor som kommer att träda i kraft den 16 januari nästa år. Under en av punkterna i de nya villkoren står att data som bilder, ”likes” eller platsinformation kan komma att användas i reklamsyfte. Det vill säga, företag kan använda privata bilder av dig eller dina bekanta i samband med sina egna reklamkampanjer. Detta har naturligtvis upprört hela webbvärlden, från svenska sajten Ajour till New York times-skribenter.

Instagrams grundare Kevin Systrom gick snabbt ut med ett blogginlägg där han berättade att man lyssnade till kritiken, att villkoren missförståtts och att man jobbar på att förändra språket för att inte orsaka förvirring. Men han påpekade också att Instagram var skapat i affärssyfte och att man delvis går runt på reklam. De nya användarvillkoren var ett sätt att experimentera med hur man kan använda reklam, även om han tillbakavisar att man kommer att sälja foton utan att de inblandade kompenseras.

Att de båda händelserna skedde samma dag är förstås en slump men handlar någonstans om samma sak. Vi har inte någon kontroll över de bilder som publiceras via Instagram. Återigen får vi en välbehövlig påminnelse om att det faktiskt är vinstdrivande företag som står bakom sociala forum som Facebook och Instagram.