Misströstar över mascarans dominans

Modevärldens avantgarde må pröva nya former, men världens kvinnor tycks fortsätta anpassa sig till den rådande ögonfransnormen, skriver Lisa Irenius i ett svar till Aftonbladets kulturskribent Madelaine Levy.

STOCKHOLM 20090421 - Vattenfast masacara - bra när sminket ska sitta länge. Men kvalitén på produkterna skiftar stort - liksom priset
Foto Bertil Ericson / SCANPIX / kod 10000

STOCKHOLM 20090421 - Vattenfast masacara - bra när sminket ska sitta länge. Men kvalitén på produkterna skiftar stort - liksom priset Foto Bertil Ericson / SCANPIX / kod 10000

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Kultur och Nöje2012-09-23 13:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ögonfransarna tycks ha blivit den främsta symbolen för det andra könet, skrev jag här i UNT 15/9. Såväl tecknade figurer som verkliga kvinnor definieras i dag genom ett framhävande av hårstråna på ögonlocken.
På Aftonbladets kultursida 20/9 svarade Madelaine Levy, redaktör vid modemagasinet Bon, att standardfransarna tvärtom är på väg ut om man tittar på catwalken och i modemagasinen. "När en trend blir bred gör modet alltid helt om." Smink behöver inte betyda likriktning och nu experimenteras med nya former att återuppfinna sitt jag, skriver Levy. Det låter hoppfullt.

Men det faktum att hon beskriver naturligt buskiga ögonbryn och mascarafria ögonfransar som "den mest extrema av de nya trenderna" får mig ändå att misströsta. Mascarans dominans är alltså så stark att det har blivit "extremt" att inte använda den.
 "Mascaraindustrin är fortsatt ofantlig", som ett branschorgan nöjt konstaterar. Industrins omsättning globalt ökade från 4,5 miljarder dollar år 2005 till 6,6 miljarder dollar år 2010.

Modevärldens avantgarde må pröva nya former, men världens kvinnor fortsätter alltså att anpassa sig till den rådande normen. De som tecknar serier, böcker och tv-program för barn och vuxna fortsätter att markera kön genom ögonfransar. Barnen fortsätter att göra små streck över ögonen när de ritar kvinnor. Och flickorna fortsätter att växa upp till nya mascarakonsumenter.