Professor emeritus Göran Bengtsson frågar i UNT (6/7) efter mer kunskap om stadens hållbarhet och täthet. Det är utmärkt. Det behövs verkligen mer forskning om städers utveckling eftersom de kommer avgöra framtiden för våra samhällen och vår miljö.
Den forskning som vi i dag har om täthetens betydelse är dock relativt entydig, tvärtom vad Bengtsson hävdar.
Tät stad har visats ge färre och billigare transporter (Dunphy & Fisher 1996, Cervero 1996, Burchell 1998, Stead & Marshall 2001, Banister 2006,Milakis 2008, Ewing & Cervero 2010, Naess 2012, LSE Cities 2014), bättre hälsa (Sallis 2002, Eriksson 2013), mer jobb (Glaeser 2001) och minskad konsumtion av natur och jordbruksmark. Harvardprofessorn Edward Glaeser menar att ”städer är täthet”, det är dess natur och kultur och ekonomi. Utan täthet, ingen stad.
Några av de organisationer som aktivt arbetar för en minskad stadsutglesning och en ökad täthet är FNs klimatpanel, UN Habitat, Världsbanken, Världshälsoorganisationen (WHO), Världsnaturfonden (WWF), Greenpeace, World Resources Institute, American Planning Association, Sierra Club, Sveriges Arkitekter, Naturskyddsföreningen och nu senast Miljöpartiet. (Bil Sweden och föreningen Villaägarna är de enda som talar öppet för en glesare stad.)
UN Habitats direktör Joan Clos säger ”Den täta gångvänliga staden ökar de fattigas livschanser genom billiga transporter. Den minskar den sociala segregationen genom närheten mellan billiga bostäder och arbetsplatser.”
Under World Economic Forum i Davos 2015 sa Mexikos förre president Felipe Calderon och numer ordförande i The Global Commission on the Economy and Climate tillsammans med klimatnestorn Al Gore att ”Vi kan inte ha dessa städer med låg täthet, skapade för bilar… Vi rekommenderar att dessa städer ökar sin täthet och sin kollektivtrafik.”
Det är viktigt med en debatt om förtätningen. Men den borde handla om hur vi ska utveckla hela stadsmiljön. Grönytorna måste utvecklas. Nya parker, lekplatser och sportplaner skapas. Servicen förbättras. Skola, vård, omsorg uppgraderas. Biltrafik och buller tas bort. Gator byggas om för gång och cykel. Kollektivtrafik byggas ut. Stadsdelar byggas ihop för att minska segregationen.
Kulturmiljö och naturmiljö ska vårdas, men att säga nej till nya grannar är mycket problematiskt i en allt mer segregerad värld. Varje byggprojekt borde bidra till stadens gemensamma värden och miljö, och inget projekt borde få stoppas av enskilda lokala intressen. Alla har rätt att bo någorlunda centralt – Alla behöver närhet.
”It is not how dense you make it, it is how you make it dense.”
Alexander Ståhle, teknologie doktor vid Arkitekturskolan KTH och landskapsarkitekt MSA från SLU Ultuna.