De åtgärder som Uppsala kommun föreslagit i en åtgärdsplan mot skadligt buller från motortrafiken i Uppsalas city är främst inriktade på att stoppa bullret från att nå barnen i skolorna och folk i bostadshus med nya fönster och bullervallar.
Åtgärdsplanen är en halvmesyr eftersom man inte åtgärdar föroreningskällan, och gatumiljön förändras inte.
Dessa är inte heller de enda problem som motortrafiken i centrum åsamkar kommunen. Även luftkvaliteten är riktigt dålig vilket gör att Sverige riskerar att böter till EU om inte Uppsala förbättrar luften i innerstaden.
Även i det fallet inriktar sig kommunen på symptombehandling.
Det är därför dags att lyfta blicken och ta ett helhetsgrepp över trafiksituationen i innerstaden. Det är dags att satsa på en minskning av biltrafiken i centrala staden.
Vi måste lära av till exempel Nederländerna där många städer reser hinder mot att centrum används som genomfart och smitväg för biltrafik som egentligen är på väg någon annanstans.
Uppsalas centrum bör vara tillgängligt för bilburna som bor där eller som ska besöka centrum, men inte för dem som bara kör igenom.
Det här kan ske på ett enkelt och billigt sätt som dessutom effektivt åtgärdar källan till problemen – och inte lägger resurser på att lindra symptomen.
• Enkelt: Genom att skapa zoner i innerstaden, emellan vilka bilar endast kan förflytta sig genom att använda kringlederna.
• Billigt: Det räcker med enkelriktning och återvändsgator. De flesta gator i centrum är redan reglerade på olika sätt, men inte genomfartsgatorna.
• Effektivt: Innerstadsringen har 100 000 bilpasseringar – per dygn! En övervägande del är genomfartstrafik utan start eller mål i centrum.
En reglering av genomfartstrafiken ger dessutom flera andra vinster:
• Uppsalas luftkvalitet är som sagt så dålig att Sverige riskerar att få böta. Ett stopp för genomfartstrafiken skulle innebära en avgörande förbättring och många kostsamma och antagligen tämligen verkningslösa åtgärder skulle bli onödiga.
• Trafikolyckorna blir färre.
• En attraktivare stad: Inte bara för att den blir mindre bullrig. Genom att flera gator i centrum blir enkelriktade kan ett körfält användas av dem som vistas där och som i dag trängs undan – exempelvis som torg, trottoar, cykelbana och plantering.
• Hälsovinster: Mindre buller och bättre luft ger mindre sjukdom och död. Samtidigt blir det enklare, säkrare, billigare och snabbare att cykla eller åka buss. Cyklar får köra raka vägen mellan zonerna medan bilar måste åka runt för att komma till en annan zon. Detta stimulerar cykling och minskar biltrafiken. Miljön blir tyst och luften bra.
• Handeln kan öka. Forskning visar att handeln snarare ökar än minskar när genomfartstrafiken försvinner.
Det här är inget utopiskt drömmeri. Det finns redan genomfört i många städer på kontinenten.
Cykelfrämjandet i Uppsala rekommenderar Uppsala kommun att lära av dem som redan har löst problem med buller- och luftföroreningar och samtidigt skapat mer plats för fotgängare, cyklister och kollektivtrafik.
Cykelfrämjandet i Uppsala
Björn Engström, Torbjörn Albért och Boel Vallgårda