Replik
Minst lika många människor dör årligen av luftföroreningar som av Covid-19 i Sverige. Det är allvarligt. Kungsgatan i Uppsala är en av de mest luftförorenade platserna i Sverige. Åtgärderna som införs 1 januari 2022 kommer inte hindra en enda bilist att åka till centrum. Däremot ska den helt onödiga genomfartstrafiken som utgör hela 37 procent av biltrafiken på Kungsgatan hindras från att använda gatan som genomfartsled.
Bilen är det transportsätt som kräver mest gatuutrymme i förhållande till hur många personer som transporteras. Moderna städer bygger därför kapacitetsstark kollektivtrafik i form av tunnelbanor, spårväg och gör det enklare för gång och cykeltrafikanter.
Vi blir allt fler som ska samsas om utrymmet och därför måste antalet bilar minska i stadskärnorna, vilket är en enkel ekvation som däremot Kristdemokraterna i Uppsala inte verkar få ihop. Om vi använder vårt gaturum förnuftigt och effektivt kommer de som verkligen är beroende av bilen att kunna ta sig fram på ett smidigare sätt.
Vi som kan åka kollektivt, cykla eller gå bör göra det så att våra äldre och funktionsnedsatta kan ta sig fram med bil till centrum. Likaså ska hantverkare, blåljus och varutransporter kunna ta sig fram då denna samhällsnyttiga trafik ofta inte kan lösas kollektivt eller med cykel. Totalt sett betyder det fler trafikanter, men färre motorfordon i centrum.
Självklart ska vi snarast också ställa om alla fordon till fossilfritt. Renare bussar kommer rulla i centrum från nästa år. Dock löser inte fossilfria fordon alla problem med luftkvaliteten. Luftföroreningar kommer även från slitage av vägbanor, däck och bromsar. Trängsel och partikelförorening kvarstår och fler åtgärder behövs därför.
Näringslivet i centrum har haft det tufft under pandemin. För ett levande centrum med blomstrande handel, kaféer och restauranger måste centrum vara attraktivt och trevligt. Det betyder ren luft, bullerfritt och en centrumkärna som är säker och trygg för människor. Vi ska underlätta för bilister med centrum som målpunkt, men alla som egentligen ska någon annanstans får välja en annan väg.
Att bygga städer med bilen som mall är utdaterat och tillhör 50-talets ideal. Och tydligen Kristdemokraternas partiprogram 2021. Moderna städer i Europa och världen präglas allt mindre av bilen. Låt också Uppsalas gator utvecklas och präglas av mer folkliv och trivsel.