Det går bra för Uppsala, men inte för alla i Uppsala och inte för hela Uppsala.
På fyra år har skolresultaten rasat i nationella jämförelser. När Moderaterna och alliansen styrde skolan 2006–2014 steg resultaten.
Uppsala tillhörde då Sveriges 50 bästa kommuner. Efter fyra år med Socialdemokraterna ligger Uppsala på plats 146. Kunskapsstaden Uppsala har fallit till historiskt låga nivåer och tillhör nu rikets sämre halva.
Nästa mandatperiods stora utmaning blir att vända skolresultaten. Moderaterna erbjuder ett ledarskap för höjda elevresultat och omfattande lärarsatsningar. Varje lärare får mer tid att förbereda sin undervisning. Tid frigörs genom att lärarnas administrativa börda minskar.
Som Uppsalas lärarparti förbättrar Moderaterna lärarnas arbetsmiljö i tre steg:
1) Välutbildade lärarassistenter anställs på varje skola och arbetar exempelvis som elevmentorer, med elevernas studieplaneringar och med att skapa ordning och reda på lektionstid och under raster.
2) Lärarnas mötestid reduceras genom färre och effektivare möten. Rektorerna och lärarna arbetar tillsammans för att frigöra mer tid till förberedelser och utveckling av undervisningen.
3) Central rättning av nationella prov införs etappvis. Ämnen som är svårbedömda, till exempel svenska, prioriteras redan 2018–19. Därefter expanderas systemet utifrån de erfarenheter som görs.
Alla lärare ska kunna göra karriär och utvecklas i sitt yrke. Så är det inte i dag.
Därför vill Moderaterna införa fler karriärtjänster med avgränsade uppdrag. Redan våren 2019 införs tjänsten ”Meriterad lärare” genom ett unikt samarbete med universiteten i Oxford och London. Moderaterna vill även ha fler lektorer och fler förstelärare i skolan. Varje lärare erbjuds fortbildning i ”god undervisning” och ”evidenssäkrad undervisning”.
När skolans undervisningsmetoder kan evidenssäkras på samma sätt som inom sjukvården kan varje lärare visa hur den egna undervisningen lyfter elevresultaten. Därmed kan varje lärare göra karriär genom att undervisa – och behöver inte, som i dag, undervisa mindre för att göra karriär. Moderaterna satsar på lärarnas ämneskunskaper, på kunskapsintensiva läromedel och på fortbildning i ämnet.
Lärarnas och rektorernas analysarbete stödjs och avlastas av en ny analysenhet för alla skolformer.
Enheten tar snabbt fram relevant statistik, mäter progression i ämnet över tid, förklarar och jämför elevernas prestationer samt bistår med kompetens inom kvantitativ forskning och rigorösa utbildningsutvärderingar. Arbetet utgår ifrån det samlade kunskapsläget och utförs på samma analytiska nivå som IFAU (Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering). Varje lärare får på så vis en större verktygslåda till sitt förfogande.
Inom skolan har viktiga satsningar uteblivit. Trots att hälften av skattebetalarnas pengar går till skolan, så når resurserna inte fram till klassrummet. Uppsala satsar relativt lite på undervisningen i jämförelse med Sveriges högpresterande kommuner. Det vill Moderaterna ändra på. Varje skattekrona ska användas effektivt.
På nationell nivå behöver lärarutbildningarna reformeras så att innehållet bygger på rigorös forskning.
Nya lärare behöver en verktygslåda med undervisningsmetoder samt veta i vilken ordning som metoderna ska tillämpas för att så många elever som möjligt ska lära sig så mycket som möjligt. Blivande lärare behöver även utbildning i hur evidens säkerställs i undervisningen.
Samhället har ett särskilt ansvar gentemot de barn som behöver det offentliga åtagandet allra mest. Samtidigt som vänsterpartierna redovisar en vinst i Uppsalas välfärd på nära en miljard kronor drabbas barn i behov av särskilt stöd av stora neddragningar. Denna hjärtlösa politik måste få ett slut!
Redan i höst tillför Moderaterna och alliansen 10 miljoner kronor till dessa barn.
Moderaterna kommer alltid att prioritera välfärdens kärna. Samtidigt ser vi över om ytterligare medel behövs för att säkerställa att alla elever med särskilda behov ges goda förutsättningar i livet. Det är dags att lägga tillbaka både hjärtat och förnuftet i politiken!