Replik
Tajmingen i Socialdemokraternas utspel och debattartikel om rabatterade seniorkort på bussen kunde inte varit sämre. Medan UL, SL och andra aktörer som kör kollektivtrafik i Uppsala gör sitt allra yttersta för att minska trängseln i kollektivtrafiken gör Socialdemokraterna precis tvärtom och uppmuntrar ännu fler att ta bussen. Att förslaget ska börja gälla efter årsskiftet är inget försvar, experterna är överens om att effekterna av covid-19 kommer att sitta i längre än så. Restriktioner om att hålla avstånd i kollektivtrafiken kommer inte magiskt försvinna över nyårsnatten. Personer över 70 år utgör dessutom riskgrupp och det är oansvarigt av styret att uppmuntra fler till att ta bussen.
I stället måste vi göra det enkelt att kunna ta sig hemifrån och ut på andra, säkrare sätt. Möjligheten att åka ensam i färdtjänsten är ett sådant förslag, precis som möjligheten att parkera för en krona i timmen i city. S, L och Mp i Uppsala kommun väljer nu att inte föreslå en förlängning av det senare, trots att de låga p-avgifterna har lockat många som följt riktlinjerna och undvikit kollektiva resor in till stan.
Dessutom finns redan ett rabatterat seniorkort för alla över 65 år och förtidspensionärer. Det nya seniorkortet som Socialdemokraterna nu föreslår skulle gälla de över 70, vilket innebär att det inte ens kommer alla pensionärer till del. Helt rättvist är det alltså inte även om Socialdemokraterna försöker få det att låta så. Kollektivtrafiken är inte heller kommunens ansvar utan regionens. Det är märkligt att Uppsala kommun ska gå emot den överenskommelsen mellan alla länets kommuner.
Det ska inte bara löna sig att arbeta, det ska också löna sig att ha arbetat och det måste gå att leva på sin pension. Därför har Moderaterna nationellt i flera steg föreslagit sänkningar av skatten för pensionärer. Med Moderaternas politik skulle det inte finnas någon skatteskillnad mellan lön och pension. Det är rätt och rättvist. Ett rabatterat busskort för 70-plussare i tider av pandemi är däremot varken eller.