I början av sommaren beslutade regionfullmäktige om nya priser på enkelbiljetter och 30-dagarsbiljetter i Uppsala. Tidigare under våren bestämde Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden att systemet med zoner i Uppsala län skulle skrotas.
Till hösten kommer besked om vad övriga biljetter kommer att kosta i den nya prismodellen. Samtliga förändringar kommer att träda i kraft den 22 januari 2024. För Uppsalas studenter för den nya prismodellen med sig både bra och dåliga aspekter.
Till att börja med blir pendling till campus enklare och billigare för de studenter som bor utanför Uppsalas centrala delar (dagens Zon 1). Vidare införs en genomgående studentrabatt.
Tidigare har endast 30-dagarsbiljetten gått att köpa med studentrabatt men från och med att den nya modellen införs kommer alla biljetter kunna köpas till reducerat pris av studenter.
En genomgående studentrabatt och underlättad rörlighet i länet är såklart bra. Samtidigt leder den nya studentrabatten inte till billigare bussresor för de studenter som reser regelbundet. Den nuvarande 30-dagarsbiljetten kostar 640 kronor med studentrabatt medan samma biljett kommer att kosta 721 kronor efter 22 januari 2024.
Under 2022 rapporterade SCB att priset på kollektivtrafikbiljetter ökat med 140 procent sedan år 2000. Under samma period har studiemedlet – precis som priset på bensin – endast ökat med 70 procent. Relativt till vår inkomst har det alltså blivit dubbelt så dyrt för oss studenter att resa kollektivt.
Relationen mellan kostnad och inkomst är viktig för att belysa den ekonomiska börda som kollektivtrafikresande innebär för studenter. En 30-dagarsbiljett i den nya prismodellen tar 6 procent av studiemedlet i anspråk.
En genomsnittlig Uppsalabo (sett till inkomst och ålder) behöver endast lägga 4,6 procent av sin disponibla inkomst på samma biljett. Först med en inkomst på 21 300 kronor före skatt tar en 30-dagarsbiljett en lika stor del av en icke-students inkomst i anspråk som den gör för en student.
Om en student skulle betala en lika stor del av sin inkomst som en genomsnittlig Uppsalabo skulle en enkelbiljett behöva kosta 20 kronor. Baserat på samma uträkning skulle en 30-dagarsbiljett behöva kosta 554 kronor – vilket ändå är 94 kronor mer än vad samma biljett kostar för en student i Lund.
Även om cykeln är de flesta studenters föredragna transportmedel har inte alla studenter möjlighet att cykla. Cykel är inte heller ett transportmedel som passar vid varje tillfälle eller under alla delar av året.
Det är inte rimligt att studenter ska dras med relativt sett dyrare biljetter än övriga Uppsalabor. Och det är framförallt inte rimligt att studenter med funktionshinder ska behöva lägga en större del av sin inkomst på att resa kollektivt än andra uppsalabor behöver.
Uppsala studentkår kräver därför att regionfullmäktige tar ett nytt beslut om biljettpriserna i Uppsalas lokaltrafik.
En studentrabatt som kompenserar studenter i proportion till vår relativt låga inkomst vore en miniminivå. Ännu bättre vore om man från regionens sida tog steg för att reducera kostnaden för att resa kollektivt, för att på så vis börja rulla tillbaka den prisstegring som skett under de senaste 20 åren.
Om man från regionens sida vill öka studenters användning av kollektivtrafiken och tillgången till staden – samtidigt som man tar steg mot ett klimatvänligare samhälle – är det här den enda rimliga vägen framåt.