Sedan 1990-talet har den offentliga sektorn upphandlat offentligt finansierade delar av välfärdens kärnuppdrag. Uppdrag kopplade till utbildning, sjukvård och omsorg. Konkurrensutsättningen har tveklöst haft positiva effekter såsom att öka effektiviteten, öka kreativiteten, skapa bättre förutsättningar för valfrihet samt för att minska det offentliga investeringsbehovet. Samtidigt har denna konkurrensutsättning alltför ofta genomförts oprofessionellt och helt ideologiskt. För Utvecklingspartiet demokraterna, UP, ska alltid invånarnyttan vara vägledande för offentlig sektors kärnuppdrag. Oprofessionella upphandlingar som resulterat i låga kostnader och därmed låg kvalitet har gett externa leverantörer onödigt dåligt rykte. Bristande upphandlingskompetens leder också till omfattande slöseri med skattemedel.
Johan Berlin, professor vid Högskolan Väst och förvaltningsforskaren David Karlsson vid Göteborgs universitet ser nu en tydlig återkommunalisering, ”back-sourcing”, trend i sin forskning. Återkommunalisering blir allt vanligare och beror oftast på att verksamheter skötts dåligt eller att konkurrensen anses så dålig att priset blivit oacceptabelt högt.
Inom upphandling och inköp har offentlig sektor mycket att lära av näringslivet. Upphandling och inköp är självklara verksamhetskritiska processer inom näringslivet. Dessa kompetensområden kräver också goda processer för att undvika korruption inom just dessa mycket korruptionskänsliga verksamheter. Näringslivet har länge upphandlat viktig verksamhet av externa strategiska partners. Även inom näringslivet tas outsourcade verksamheter tillbaka när de sköts dåligt, tekniken förändrats, politiska riskerna anses för höga eller när konkurrensen anses så dålig att priset blir oacceptabelt högt för tjänster eller produkter. Vi förvånas över att jämförelser med näringslivet är så dåligt. Särskilt besvikna är UP över att många offentliga verksamheter inte ens lär ordentligt av varandra och samarbetar bättre inom ramen för Sveriges kommuner och regioner, SKR. Uppsala kommun och Region Uppsala måste åtminstone samarbeta mycket bättre för att göra upphandlings och inköpsarbetet mer professionellt och effektivt.
Uppsala kommun och Region Uppsala måste för varje konkurrensutsatt verksamhet ha en tydlig strategi för hur stor andel av verksamheten som ska vara kvar i egen regi och hur stor del av verksamheten som med fördel kan upphandlas externt. Att ha kvar en del av verksamheten i egen regi anser UP är viktigt för att säkra både upphandlings- och kontrollverksamhet av kvalitet. Samt för att säkra god förmåga att ta över misskött upphandlad verksamhet i egen regi.
Uppsala kommun och Region Uppsala måste vid varje upphandling bli mycket bättre på att definiera de viktigaste enkla och mätbara kvalitetsmåtten. Kvalitetsmåtten som finns angivna i avtalen ska kontinuerligt följas upp för att säkerställa att angiven kvalitén uppnås samt för att förebygga allvarliga brister.
Uppsala kommun och Region Uppsala måste kraftigt höja vitena när allvarliga kvalitetsbrister uppstår, och ej åtgärdas inom angiven tid. Det är bättre med kraftfullare vitesklausuler i stället för alla idag dyrbara försök till detaljstyrning. Detaljstyrning som hindrar rimlig justering av bemanning kopplat till beläggningsgrader under en avtalstid för de upphandlade verksamheterna.
För att få mer för Uppsalabornas skattepengar, och för att minska investeringsbehoven inom offentlig sektor, är UP positiva till externa icke offentliga alternativa leverantörer. Alla tjänster inom välfärdens kärnverksamheter måste dock alltid levereras med rimlig kvalitet. Oavsett om tjänsten levereras av kommun, region, en stiftelse, en förening eller ett företag. När offentlig verksamhet är tillräckligt effektiv finns inget utrymme för orimligt höga vinstnivåer.