Uppsalas skolor bör ge betyg från årskurs fyra

Betyg som kunskapsuppföljning är en metod som fungerar, skriver Fredrik Ahlstedt med flera.

Fredrik Ahlstedt, Therez Almerfors och Christopher Lagerqvist (samtliga M) vill att Uppsala kommun uppmanar sina grundskolor att införa betyg från årskurs 4.

Fredrik Ahlstedt, Therez Almerfors och Christopher Lagerqvist (samtliga M) vill att Uppsala kommun uppmanar sina grundskolor att införa betyg från årskurs 4.

Foto: Pressbild

Debatt2021-03-27 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Riksdagen har fattat beslut om att de skolor som vill ska kunna införa betyg från årskurs 4. Det är positivt att det blir lättare att införa tidigare betyg, men som lagändringen är utformad riskerar det att resultera i att få skolor verkligen inför tidigare betyg och att skillnaderna mellan olika skolor blir stora. Moderaterna i Uppsala vill därför att Uppsala kommun går ut med en uppmaning till alla Uppsalas kommunala skolor att införa betyg från årskurs 4. 

Andelen godkända elever i Uppsala kommuns grundskolor var något fler 2020 jämfört med 2019. Fortfarande är dock alltför många elever obehöriga till gymnasiet efter årskurs 9 och kommunen redovisar omfattande problem i årskurs 6. Alla Uppsalas elever måste klara skolan med godkända betyg och kunna nå sin fulla potential. Därför behövs tidigare och tydligare återkoppling. Betygen, och diskussionerna som följer naturligt därav, är en metod som fungerar. Tidigare kunskapsuppföljning ger ett tydligare kunskapsfokus i skolan.

Den lagändring som riksdagen har röstat igenom innebär att rektorer ska kunna fatta beslut om att införa betyg från årskurs 4. Det motiveras bland annat med att rektorer då kan göra en enskild bedömning för sin skola. Både Skolverket och Skolinspektionen har ställt sig kritiska till att det är rektorn och inte huvudmannen som föreslås besluta om införandet av tidigare betyg. Vi moderater menar att det innebär en osäkerhet och riskerar att variera från årskull till årskull då beslut om tidigare betyg i praktiken kan omprövas exempelvis vid rektorsbyten. Dessutom skulle det bidra till ökade skillnader mellan skolor. Alla Uppsalas elever ska ha samma rätt till att utvecklas och lära sig i skolan. Därför vill vi att Uppsala kommun, som huvudman, går ut med en rekommendation om att alla Uppsalas kommunala skolor bör införa betyg från årskurs 4. 

Att förmedla ämneskunskaper och färdigheter är skolans viktigaste uppdrag. Oavsett bakgrund ska lärarna ha höga förväntningar på alla elever, för det är i skolan som grunden för framtiden läggs. Elever och föräldrar ska känna sig trygga i att lektioner och läxor mynnar ut i nya kunskaper och att målen i skolan nås. De elever som behöver hjälp ska få det och rollfördelningen mellan elev, rektor, lärare och vårdnadshavare ska vara tydlig. Enligt den utvärdering Skolverket har gjort av betyg från årskurs 6 uppfattar många betygen som en tydlig information till elever och vårdnadshavare. Ungefär hälften av lärarna uppgav i samma utvärdering att betygen gör det lite eller mycket lättare att upptäcka barn i behov av stöd. De tidigare betygen verkar också ha lett till ökat fokus på elevernas kunskapsutveckling. 

En kritik som emellanåt riktas mot tidigare betygssättning är att det skulle öka lärarnas administrativa börda och sätta onödig press på eleverna. Moderaterna i Uppsala menar att det är precis tvärtom. Genom att tidigt föra samtal om hur det går för varje elev i varje ämne underlättas elevernas fortsatta skolgång. Lärarna får mer tid till sin undervisning och kan förstärka ämnets innehåll ytterligare. Föräldrarna får tidigt information om hur det går i skolan och kan uppmuntra elevens inlärning. Åtgärder kan sättas in tidigt vid behov och svårighetsgraden kan stegras snabbare. Betygen blir ett kvitto på hur väl kunskapsmålen har uppfyllts, men också en utgångspunkt för hur skolarbetet ska fortsätta.

Vi moderater vill höja kunskapsresultaten på alla Uppsalas skolor, alla Uppsalas elever ska ha goda förutsättningar att klara skolan och att förverkliga sina livsdrömmar. Tidigare betyg är ett viktigt steg på vägen mot ett tydligare kunskapsfokus i en skola där fler elever når sin fulla potential.